Full version: Viol eller pensé?
Glad_amatör2
Med risk för att bli idiotförklarad så undrar jag hur man kan se skillnad på en viol och en pensé.

wibemo
det undrar jag åxå ibland
Azur
Pensé är en storblommig hybrid av viol.
wibemo
blommar dom lika länge eller är penséer bara vårblommor?
Glad_amatör2
Jag tror att violer blommar senare än penséer, men jag är väldigt osäker.
Jag har sått själv i år. Både penséer och violer, men efter omskolning så glömde jag sätta lappar på, så jag vet inte riktigt hur jag har det. slap.gif
En del plantor var ganska sena också, så jag undrar om det var violerna kanske, för en del av penséerna har blommat länge nu.
Men till nästa år ska jag vara lite mer ordningsam. Inte sätta för många frön och absolut komma ihåg att märka varje kruka efter omskolning. blush.gif
zaaritha
Om man vet hur en styvmorsviol ser ut--så kan man nog se skillnad
Trots att många violer ej har just de färgerna--men; de är
ju mindre--också.
Fågelvägen
Är inte penséerna 2-åriga, dvs. blommar andra året? Det är då man köper dem. Kniper man bort de blommor som vissnat kan de komma med nya blommor hela sommaren. Sedan sår de sig ibland på udda ställen, men moderplantan vissnar ner.
Violer, t.ex. luktviol och hornviol, är fleråriga.
Så har jag trott i alla fall. Svårt att pröva, eftersom rådjuren gillar alla slags violer JÄTTEMYCKET.
Glad_amatör2
CITAT (Fågelvägen @ 20-06-2009, 21:45) *
Är inte penséerna 2-åriga, dvs. blommar andra året? Det är då man köper dem. Kniper man bort de blommor som vissnat kan de komma med nya blommor hela sommaren. Sedan sår de sig ibland på udda ställen, men moderplantan vissnar ner.
Violer, t.ex. luktviol och hornviol, är fleråriga.
Så har jag trott i alla fall. Svårt att pröva, eftersom rådjuren gillar alla slags violer JÄTTEMYCKET.


Jo, det har jag också trott, men jag sådde mina i februari och dom första blommade nog för en månad sen.Men jag har haft dom i växthus.
Jag har sått en sort senare också, men jag vet ju inte hur det går med dom.
Ska bli spännande att se om dom hinner blomma i år.
Azur
Som jag förstått det ingår både perenna och annuella arter i "mixen" när man framställt den hybrid som kallas Pensé, den är förmodligen rätt förvirrad själv om hur långlivad den är, men man kan nog anse den som en kortlivad perenn.

Jag har alltid bara odlat den som annuell, dvs köpt den på våren och låtit den stå i rabatten tills den frusit ner - den blommar hela sommaren, och eftersom den är så billig har jag aldrig brytt mig om att försöka fröså. Slit & släng-växt.
Liten77
Dom lite mindre (fast större än styvmorsvioler) går ibland under namnet "Violpensé" när man köper den...för att öka eller minska förvirringen!?

/Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon