Full version: Flugor
karolins
Jag har en inglasad balkong och har senaste året fått upp intresset för att odla, men nu börjar jag tvivla på min förmåga.
Fick idag kasta bort 10 penseér som satt i en stor kruka för att de helt plötsligt dött och vid en närmare undersökning var helt täckt med kladdiga vita flugor (?) eller det kanske var ägg.
Dessa har spritt sig till de andra planterna, men jag vill inte kasta alla planter. De verkar tycka om basilikan också.
Jag har sprutat med såpalösning, men de försvinner inte.
Är det någon som har tips på hur man kan bli av med dessa? För snart ryker allt på balkongen...

Åsa, mälardalen zon 2
Bladlöss kanske?? De utsöndrar klibbig honungsdagg och de lämnar massor av vita hudömsningar i det klibbiga.

Alt. vita flygare men de flyger när man petar på växterna och det nämner du inget om.



(Om du sprutar med såpa måste du täcka hela växten med såpa, även undersida av blad och liknande + man måste spruta 1-2ggr i veckan annars hjälper det inte så mycket, såpan lägger sig som en fet hinna över insekten och insekter andas ofta med huden = de blir kvävda.)
froc
Tips på en mix, egen såpsprit:
0,2 dl Såpa
0,1 dl Sprit (T-röd eller Sinol-sprit)
1 L Vatten
karolins
Tack så mycket för era svar. Jag har nu sprutat med såpablandningen en gång till och kommer fortsätta göra det tills de är helt borta. Trodde det räckte med en gång.
marius
Oh - detta var inte roligt att höra - jag har nu inköpt Provado insektspinnar som du föreslog Åsa - kanske kunde dessa hjälpa Karolins problem - eller vad tror du?
marius
Glömde att tala om vad som står på baksidan av Provado pinnarna -
Användningsområde:
Mot skadeinsekter på krukväxter.
Ej för användning på ätliga växter
All annan användning är otillåten.

Hjälper mot:
Mjöllöss
Sköldlöss
Ullöss
Trips
Bladlöss
Stinkflyn
Stritar

Då borde ju Karolins problem vara lätt avhjälpa - eller??
Ja, jag har ju inte ens stoppat ner pinnarna i nån kruka än
men det LÅTER ju bra, eller hur?

Kram
Marius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon