Full version: Saltat odjuren
jolla
Var efter allt regn ute i trädgården en stund, en kort stund, knott i mängder. Under denna tid upptäcket jag tre gulbruna mördarsniglar som kommit in i trädgården. Hämtade saltet som jag slog över dessa otäcka djur. Nu har de krymt till en sliskig massa. De var de första får året men troligtvis inte de sista.
Nauti
Vilket elakt sätt att döda dem på. Kunde du inte gjort det litet skonsammare eller helt enkelt burit iväg dem?
CillaM
Om du söker lite här på odla så finner du bra mycket bättre sätt att ha ihjäl sniglarna. Salt är inte bra för naturen, jorden och dess mikroliv. Visst du plågar ihjäl några sniglar och känner dig nöjd men du har också skadat din egen trädgård. Inte många växter som vill växa där inte.

Själv plockar jag i hink och när jag är klar så slår jag kokande vatten över dom, de dör direkt och dagen efter är det bara att gräva ner dom i trädgårdskomposten. Bättre kompost har jag inte haft på många år.
jolla
CITAT (CillaM @ 20-06-2009, 18:33) *
Om du söker lite här på odla så finner du bra mycket bättre sätt att ha ihjäl sniglarna. Salt är inte bra för naturen, jorden och dess mikroliv. Visst du plågar ihjäl några sniglar och känner dig nöjd men du har också skadat din egen trädgård. Inte många växter som vill växa där inte.

Själv plockar jag i hink och när jag är klar så slår jag kokande vatten över dom, de dör direkt och dagen efter är det bara att gräva ner dom i trädgårdskomposten. Bättre kompost har jag inte haft på många år.


Det var en bra kommentar du skrev, kokande vatten ska jag använda mig av.
pejori
CITAT (jolla @ 20-06-2009, 19:53) *
Det var en bra kommentar du skrev, kokande vatten ska jag använda mig av.



Ett litet pausus... Det finns bruna skogssniglar som är ofarliga??? rolleyes.gif
Allt som är brunt är inte mördarsniglar, så vänd på dom och kolla om dom har orangea kjolar...
Har dom det, är det mördarsniglar, annars är det vanliga skogssniglar. tummenupp.gif
Wilmer
Men Pejjan, det sägs ju att de måste dissekeras av experter för att ens kunna kännas igen? I allafall, här är de säkert korsade för de finns i millioner men i många olika skepnader. Svarta o pantarar tex, är ju lätta att känna igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon