Full version: Revsmörblomma
Nila
Kämpar som tusan med att hålla ogräset borta i mina två nya rabatter (det är lite glest mellan växterna än så länge). Har bl.a. gott om revsmörblomma, som verkar trivas mycket bra och sprider sig som bara den. Jag tycker iofs att den är fin, och känner att den skulle passa bra som marktäckare.

Frågan är bara hur "aggressiv" den är? Den kanske får för sig att konkurrera ut allt annat i rabatten?
pejori
CITAT (Nila @ 20-06-2009, 22:56) *
Kämpar som tusan med att hålla ogräset borta i mina två nya rabatter (det är lite glest mellan växterna än så länge). Har bl.a. gott om revsmörblomma, som verkar trivas mycket bra och sprider sig som bara den. Jag tycker iofs att den är fin, och känner att den skulle passa bra som marktäckare.

Frågan är bara hur "aggressiv" den är? Den kanske får för sig att konkurrera ut allt annat i rabatten?



Min erfarenhet av den, är att den är inte så agressiv, utan man kan låta den sprida sig tills man får in andra sorter av marktäckare.
Den kväver inte andra växter, så som vindorna gör.
Lilla Sibirien
Kanske att den inte är så innovasiv men jag föredrar att ta bort den vart efter den kommer. Mindre rotsystem
den har desstu lättare att ta bort.
smuleborg
Jag rensar också bort. Ser den helt klart som ett ogräs.
Irene_L
Jag rensar också bort den men den kommer ändå tillbaks hela tiden. thumbdown.gif Jag skulle inte välja att ha den som marktäckare. Usch vilket trist ogräs det är...tycker jag.
zissi
Ja helt klart ett ogräs i mitt tycke. Får ju nya rötter och revor hela tiden och tar över rabatten till slut.
storm
Huva mad.gif jag har den i gräsmattan inte roligt jag har slängt ut stroller kombi+ tror jag att det heter för 3veckor sedan,hoppas att det hjälper men just dagsläget så är de fortfarande gröna och invaderar halva tomten ranting.gif
Biggan_
Hemskt ogräs tycker jag också! Revorna nästlar sig in och växer fast inne i buskar och perenner. Bort, bort, bort!
4:an
hur ser den ut? Jag har något som ser ut som smörblommor fast klättrande.....tyckte den såg söt ut och lät den vara men upptäckte att den sprider sig...! Kan det vara den?
Olfi
Bort med dem! devil.gif Hemma hos oss är revsmörblomman bland de värsta ogräsen... Tillsammans med kvickroten.
pejori
CITAT (4:an @ 21-06-2009, 23:14) *
hur ser den ut? Jag har något som ser ut som smörblommor fast klättrande.....tyckte den såg söt ut och lät den vara men upptäckte att den sprider sig...! Kan det vara den?



Min ser också ut som en smörblomma men har små runda blad, så det ser inte ut som vi talar om samma växt... whistling.gif
Biggan_
CITAT (4:an @ 21-06-2009, 23:14) *
hur ser den ut? Jag har något som ser ut som smörblommor fast klättrande.....tyckte den såg söt ut och lät den vara men upptäckte att den sprider sig...! Kan det vara den?


REVSMÖRBLOMMA
pejori
CITAT (Biggan_ @ 22-06-2009, 00:04) *



Jaha...Och vad f*n har jag i rabatten då???? g.gif
Eva 33c
CITAT (pejori @ 22-06-2009, 00:10) *
Jaha...Och vad f*n har jag i rabatten då???? g.gif

Svalört ??
pejori
CITAT (Eva 33c @ 22-06-2009, 09:59) *



den var mera lik ja... tummenupp.gif
4:an
Ser att jag skall ut och rensa innan den får för sig att trivas alltför mycket hos mig.....jag som i min naivitet tyckte att den var en söt liten ordning.... innocent.gif
Bee
Jag tycker att smörblommor hör sommaren till. Mina finns i gräsmattan och där får dom ju skynda sig att blomma innan gräsklipparen tar dom, precis som med prästkragarna och vitklövern.
En granne har smörblommor i sin rabatt nära den blommande gräslöken. Det ser jättefint ut!
Har man inga andra blommor och inte heller lust att skaffa nya denna sommaren så kan de väl få vara kvar? Tids nog blir det höst och när regnet har mjukat upp marken så är det rätt lätt att dra upp revorna.
Nila
Oj oj... olika bud här. smile.gif Får väl se hur jag gör med den lilla rackaren. Tycker iaf att den är fin, men den sprider sig kanske lite väl snabbt...
Eva 33c
Min erfarenhet av revsmörblomma:
Den invaderar snabbt ytor med öppen jord, speciellt om det är lerjord. Men den är inte så "lurig" som kirskål och knölklockor som har ett "underjordiskt liv" som är svårt att komma åt. Hos revsmörblomma är det mer "what you see is what you get". Så har man rensat bort den så är den borta. När rabatterna fylls av planteringar så att den öppna jorden försvinner så är den inte längre lika invasiv. Så om du tycker om den finns inget som hindar att du låter den vara tills du vill ha marken till annat. Om du dessutom orkar slå av blommorna efter blomningen så hinner den inte sprida sig med frö heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon