Full version: Pelargoner
Madeleine1
Hej!

Jag har läst så många tips om hur man övervintrar pelargoner, men jag har dessvärre inget svalt rum för övervintring. Ett garage som är mörkt och oisolerat (dvs blir ganska lätt minusgrader), samt en källare som är runt 18 grader varm, med eller utan fönster. Så... vad ska jag göra med mina pelargoner?
Ska jag klippa ner eller inte, ställa dem i garaget eller källaren eller varken eller, och hur mycket vatten ska jag ge dem under vintern.
Det vore ju så kul att se dem sätta fart i vår igen... smile.gif
lolo
Hej! Jag tycker att du ska ställa dem i det 18 gradiga klimatet i fönster. Då vattnas de oftare än i ett svalare och mörkare klimat. Hur ofta måste man själv kolla, men det är bättre att avvakta än vattna en gång för mycket. Du väljer själv om du vill klippa ned dem nu eller inte, spelar ingen roll, men jag försöker ta bort alla "fula" blad så inte sånt sprider sig. Har du väldigt stora pelargoner kan du prova ta sticklingar. Dessa orotade plantor måste då stå ljust till, och vattnas försiktigt då de saknar rötter. Jag ska själv prova detta med ett par nya sticklingar jag fått av andra/bytt till mig av andra.

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon