Full version: Herr Lagerblad
anemona
Vad gör man med en rar lagerblad i kruka över vintern? Den står och ser glad men lite förvirrad ut i regnet ............Kan den överleva till nästa år - om, i så fall hur? (Skåne)
Ingrid på Västkusten
Kryddan lagerblad? Den tål cirka minus 15 så jag ahr min vid +5 över vinern. Teoretiskt sett kan den överleva i Skåne(zon 1) t ex nedgrävd i backen etc etc

Hälsar ingrid
andreas i uppsala
På en tysk sida (kommer dock ej ihåg) står det att den är härdig ner till -21 men det måste vara ett extrem fall (vuxen)
Ingrid på Västkusten
Ja för härdig i Sverige är den *egentligen* inte :-)))
men man har goda chanser i Skåne typ - där det är zon 1.


Hälsar ingrid
anemona
Men herregud........jag kan alltså gräva NER honom! Det är ju toppen. Tack wub.gif
Ingrid på Västkusten
Ja - hela busken minst en halvmeter åsså täck nedgrävningsstället med en STOR lövhög (torr) som Du sedan stjälper en balja över - elelr täcker med masonit/plast etc.

Hälsar Ingrid
JOLE
Jag har haft en lager på friland under flera år (i Skåne). Dom överlever men skadas nästan varje år. Ibland är det bara bladen som skadas men ibland blir det fula sår i barken också och vissa år fryser alt ovan mark bort. Om man är rädd om sin lager är det bättre att övervintra innomhus. Så svalt som möjligt samt ljust. Om man inte har någon sval övervintringsplats duger rumstemperatur. Försök att hålla fuktigt i luften vid övervintring på varmare ställen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon