Full version: Balkong i norrläge
refven
Jag undrar om det är möjligt att odla någonting på en norrvänd balkong. Eftersom den ligger på vån 2 av 5 är det i princip alltid skugga på den. Finns det några växter som skulle kunna trivas här? Tips?
Alexander-VG-zon3
ormbunkar och hosta i mängder! primula och julros kan du blanda in som färgklickar. fingerborgsblomma och akleja klarar av skugga också.

av krukväxter sådant du tar in på vintern och kan ha ute under den frostfria perioden- kan du ha ormbunkar alla slag, ficus, aralia, hemtrevnad, bergpalm

av ettårigt - kan du ha flitigalisa, snöflinga, lyckligalotta, begonior

av klätter och kläng - pipranka, murgröna
GrönAnna
Efter många år med skuggig norrbalkong, har jag insett att det finns massor av växter som trivs där. På min norrbalkong har jag - förutom de redan nämnda - perenner som klätterhortensia, kaprifol, klematis, ginnalalönn, sköldpaddsört, humle, gräset luzula nivea, häggmispel, penningört, myskmadra, skuggröna mm. Ettåringar som trivs bra är bl a femtunga, rabatteternell, flitiga lisa. Lycka till!



500x375.jpg


Clematis alpina.jpg


Gulplister.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon