Full version: Vad äter grodyngel?
Pia L
Till att börja med....ja, jag HAR läst trådar här inne om att alla grodor är fridlysta, men vad ska man göra när minstingen kommer hem med en hink grodyngel samlade från en uttorkad pöl?
Vi har en fontändamm i cement som dom fått husera i men dom måste ju få lite mat också, så min fråga är vad vi ska ha i dammen för att dom ska kunna bli små grodor som kan ta vägen dit dom vill sen?
ängsvädd
Jag har för mig att det är alger o växter o döda växtdelar - men jag tror att djuraffärerna har ett foder speciellt för grodyngel smile.gif
Pia L
Tack för svar, det blir ett besök på zoologiska i morgon då
Myosotis
Sätt in stenar eller växtdelar, typ vassstänglar med alger på. De kan tydligen även äta fiskmat och köttfärs. Är kanten så de kan klättra upp sen? Annars kanske du kan sätta ner pinnar. Förresten är det väl en god gärning att rädda dem från en uttorkande pöl, dessutom väldigt pedagogisk att ha grodyngel. Själv tog man ju in grodrom och hade i akvarium, jag tycker synd om barnen som går miste om det. Om grodynglen har det bra kommer i princip alla att överleva vilket de inte gör i naturen, så jag tycker verkligen inte du behöver ha dåligt samvete! Lycka till!
Huggorm
Jag är inte hundra, men jag tror vi matade grodyngel med mat för akvariefiskar när jag var liten. Sådan där mat som liksom i tunna flingor eller vad man skall säga
Azur
Akvariefiskmat är bra, flingfoder eller sjunkande pellets. Se till att de har möjlighet att klättra ut när de metamorfoserar till vuxna grodor, annars drunknar de.
vildvittra
den gången vi hade grodyngel gav vi dom spenat! fungerade utmärkt med hackad och fryst spenat som tinats
ynglen blev så småningom större och till sist släppte vi ut dom som fullfjädrade grodor smile.gif
Nauti
När jag var liten matade jag grodyngel med söndersmulat havregryn. Det kanske inte räcker men jag tror inte att jag hade dem i fångenskap särskilt länge innan jag släppte ut dem igen.
Gossen Ruda
Det mesta är redan sagt, dom lever på alger och annat smått. Däremot tycker jag att man skall släppa ut dom i en naturlig damm innan dom metamorferat klart, när bakbenen börjar synas. Dom blir nämligen präglade på var hemdammen finns och försöker återvända dit när dom blir könsmogna.
Pia L
Tack för alla svar, en rotbit från den ursprungliga bäcken är placerad i dammen nu och dom äter från den, men dom äter även flygfän som landat i vattenytan samt en daggmask som fallit i....den var tydligen jättesmaskens för det var ett helt stim grodyngel på den.
Att sätta ut dom där dom togs är en omöjlighet om inte flera monsunregn behagar komma snart, pölen är idag helt uttorkad och dom grodyngel som fanns däri är torkade.
Vi ska försöka att få till botten på lilla dammen så att det finns möjlighet för dom att kunna trivas om dom kommer tillbaka nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon