Full version: Glömda Dahliaknölar
Brittan
Hej !
Jag hoppas att det inte är för sent !!!!!! Hittade alla mormors dahliaknölar, snyggt vinterförvarade efter konstens alla regler, men de har inte kommit ner i jorden än. Är det någon som vet om det är "för sent" har knölarna dött eller kommer de att klara sig om jag petar ner dem i jorden nu. Hittade även knölar som nog inte varit i jorden på ett par år och för dessa är det väl ändå bara att slänga.

Finns det någon i forumet som kan hjälpa mig med ett svar ?

Brittan
mojan
Jag är absolut ingen dahliaexpert men tills någon sådan svarar så kommer här några synpunkter:
Om knölarna inte är mögliga eller svampiga så bör de väl vara Ok och kan väckas.
Det går nog att sätta men det är kanske inte säkert att de hinner blomma.

Samma gäller väl de knölar som är ännu äldre. Ser de bara "friska" ut är det väl värt att pröva.
Alexander-VG-zon3
plantera alla knölar i marken eller i krukor, är det varmt och soligt så kommer dom snabbt med rötter och skott. till hösten när dom tas upp ( när frosten har sveddat bladen tar man upp dom). så ser du vilka knölar som har fått rötter och skott, resten som är kvar men som inte har fått skott eller rötter slänger du. sedan nästa år efter vintervilan så plockar du fram alla knölar i feb-mars och planterar dom i ny jord, plantera dom i krukor och placera i växthus eller inne i ett varmt och soligt fönster. sedan när frostrisken är förbi ute så placera ut dom (avhärda dom först mot solen och ta in om det blir ev järnnätter,frostnätter). efter du avhärdat dom vill dom vara i ett soligt eller hlavsoligt läge och varmt gärna vinsskyddat om du bhar höga sorter.
Brittan
Jag tackar så mycket och kommer att ila ut i trädgården med spaden i högsta hugg och gräva.
Brittan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon