Aqvakul
Edinburgh ligger på samma breddgrad som skånska Helsingborg och Kristianstad, men klimatet är fuktigare och vintrarna mildare.

[attachment=37213:e4.jpg]




Här kommer några fotografier från ett av universitetens planteringar

[attachment=37216:e2.jpg]



Så här vita björkar har jag aldrig sett i södra Sverige...

[attachment=37214:e5.jpg]

[attachment=37218:e1.jpg][attachment=37219:e3.jpg]

japanska lönnar en fuktig morgon i slutet på juni och spindelnät på Coitoneaster
Aqvakul
[attachment=37220:e7.jpg][attachment=37221:e8.jpg]
en vacker malva och något annat vackert...

[attachment=37222:e6.jpg][attachment=37223:e9.jpg]
Växten till vänster var säkert 5 x 5 meter. I min plantskola har jag sett småplantor för en knapp tusenlapp. Är det någon som vet vad den heter?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 29-06-2009, 19:59) *
Växten till vänster var säkert 5 x 5 meter. I min plantskola har jag sett småplantor för en knapp tusenlapp. Är det någon som vet vad den heter?


Brödgran Araucaria araucana kanske? Eller också någon släkting.

Fina bilder! Skottland ligger högt på önskelistan över platser att besöka
kasam
Åh... Skottland! Ja, ett resmål på önskelistan. Var där och tågluffade under gymnasieåren (läääääänge sedan), men då var det knappast trädgårdar o natur som lockade...
Hursomhelst - härliga bilder du visar!!! tummenupp.gif
bellaobert
Ahhhh, bonnie Scotland....Björken ser ut som en himalayabjörk och dem har vi i skåne. Visst är Scotland vackert, jag älskar The Highlands...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 29-06-2009, 20:05) *
Brödgran Araucaria araucana


skulle tro det också att det är en sådan.

CITAT (Aqvakul @ 29-06-2009, 19:59) *
I min plantskola har jag sett småplantor för en knapp tusenlapp. Är det någon som vet vad den heter?


det var dyrt för små plantor! hittade en ca 10-15cm hög planta för 55kr på Blusage (Lund). liten dock men billig.

CITAT (Aqvakul @ 29-06-2009, 19:50) *
Edinburgh ligger på samma breddgrad som skånska Helsingborg och Kristianstad, men klimatet är fuktigare och vintrarna mildare.


vackra bilder! det är en vacker plats.
Myosotis
Vackra bilder! Skottland skulle jag också vilja åka till.
Chamomille
Den där något annat vackert skulle jag vilja ha. Undrar vad det är? Såå fin.
MariaS
Härliga bilder! Men har du inte sett himalajabjörkar i skåne? I vilket fall vill jag påstå att bilden bredvid malman är väldigt lik kardinallobelian.
Chamomille
CITAT (MariaS @ 30-06-2009, 12:35) *
I vilket fall vill jag påstå att bilden bredvid malman är väldigt lik kardinallobelian.

Tycker du? Det tycker inte jag unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon