ribojo
Vi har en stor slänt på ca 200m2 som vi behöver göra något av. Vi vill helst att den skall bli mer meller mindre underhållsfri då den är väldigt brant på sina ställen. Vi vill heller inte lägga för mycket pengar på den då den vetter från huset men är synlig från en väg. Det ideala vore därför en marktäckare som sprider sig själv snabbt och är lätt att hålla efter.
Har ni några bra förslag som kan hjälpa oss på traven?
Alexander-VG-zon3
Stephanandra incisa, som växer bra i dom flesta lägen och jordar och är billig att köpa och täcker bra.

och sedean finns det låga arter av snöbär som breder ut sig även dom är tåliga och billiga. sedan murgröna täcker ju bra också och är väl relativt billig. murgröna kan dock ha seg etableringsperiod innan dom tar fart. en del är snabbare än andra.
smuleborg
Det finns diverse nävor som är bra marktäckare, och det blir billigt - i alla fall - om man driver fram dem från frön.

På en avgränsad yta kan Geranium pyrenaicum 'Summer snow' funka, men OBS att den sprider sig lätt (det kan vara antingen bra eller dåligt). Den verkar hur som helst inte ha några krav på läge, jordtyp o.s.v. Och växer - tar utrymme - fort (vi sådde ett gäng tidig vår).



Ezereht
Jag tycker sandkörsbär är fina.
kloka_elin
Vinca minor.

Har själv hämtat gratis i skogen där det växer fotbollsplansvis. Har man ingen egen skog kan man ju gå och spana lite och fråga markägaren om lov att "utöka allemansrätten" med en liten spade...
nilla_r
Revsuga är en vacker, blommande marktäckare. Jag tycker också om nävor som marktäckare - det finns många vackra nävor som sprider sig lätt i en slänt.
Ywonne
Penningblad är en marktäckare som sprider sig bra...en del kallar den ogräs, men jag tycker den är fin..
Vill du hjälpa till att sprida den, klipper du några stänglar sätter i vatten några dagar och vips har du en ny rotad planta.
Jag gör så till mina amplar...


I Ampel



I rabatt

Tillsammans med Vintergrönan kan den nog fixa din slänt ganska fort ...
Lottas
Bergormrot är också en vacker och lättodlad marktäckare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon