Full version: Hjälp med ID
Platinum
Denna vatten- eller sumpväxt låg och drev inne i vassen då jag var och simmade ute i ån idag. Jag tog med den hem och planterade ner den nere vid vattenkanten. Vad kan den tänkas hetta?



Den översta av dessa är sådd från frö och skall vara ett violkungsljus, den nedre är fådd och skall också vara ett violkungsljus. Kan en växt verkligen skilja så i utseende om den ena är sådd från köpesfrö och den ena kommer från självspritt frö? Är det helt enkelt olika växter, isåfall vad?




Fådd är även denna som jag skulle vilja få tips om vad det kan tänkas vara.
Piccante
vattenväxten är Missne (Calla palustris)
Platinum
CITAT (Markus_H @ 30-06-2009, 19:43) *
vattenväxten är Missne (Calla palustris)


Ser det onekligen ut att vara, återstår att se om den vill slå rot där jag satte ner den 10 meter nerströms från fyndplatsen i ett strandparti som stundom ligger under vatten och stundom på land.
Anki V
Jag undra var förra inlägget jag skrev i den här tråden tog vägen.......... confused.gif

Jag tycker den första ser ut som en violkungsljus. Den andra ser ut som de där gula ...kanske den heter Verbascum niger.

/Anki
Gillan
Jag tycker nr 4 ser ut som Bergklint och nr 5 som någon sorts Malva
Platinum
Dom som båda är sagda att vara violkungsljus skiljer ju en del i storlek men det som får mig att tro att de inte är samma växt är strukturen på bladen, den senare som är större i storlek har mer behåring på bladen än den lilla plantan (Impecta: Verbascum phoeniceum). Behåringen påminner till en del om den som är på fingerborgsblommor, men bladformen skiljer sig från dessa.

Som du säger Gillan så påminner den mycket om Malva om jag bildgooglar och jämför, så då får jag invänta blommorna och hoppas det är rosenmalva.

Red Top
Nummer fyra är kungsljus, Verbascum thapsus L., eller vanligt kungsljus. Jag har själv ett sånt för första gången på 45 år. Annars har jag fullt med mörkt kungsljus. Den hhär tyckte jag var häftig, så den fick stå kvar, när jag rensade bort övriga.

[attachment=37330:Kungsljus]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon