Full version: Valnötsträd
saga
Jag lyckades gro valnötter (från Gotland) ifjol. Tyvärr frös alla plantorna under vintern. Tror att det beror på att jag grävt ner krukorna i min pallkrage och under våren töade det ordentligt varefter det frös igen. Krukorna blev rena isklumparna. Nåväl, i år har jag fått en årsgrodd planta av en väninna från Gotland.
Så nu provar jag igen, i år tänkte jag plantera den i en större kruka och ställa den under tak, eventuellt bädda in den i sån där plast med blåsor... g.gif
Så min fråga, har någon lyckats odla Valnötsträd i Bromma/Stockholm?
Hur gjorde du då?
Huggorm
Äkta valnöt skall klara sig i Stockholm, om den får ett varmt och bra läge. Dock är unga plantor känsliga, så det kan vara idé att hålla den i kruka ett par säsonger så du kan ta in den vid plötsliga frostknäppar tidigt på hösten och sent på våren. Gärna då en extra djup kruka så pålroten får utveckla sig så gott det går.
KURT
Om man isolerar marken utomhus, så att det inte blir så stora temperaturväxlingar, så kan de nog klara sig utomhus också.
saga
Vet du hur mycket sol den behöver för att utveckla valnötter? Mina mest skyddade lägen ligger ganska skuggigt.

Isolerar marken, menar du med löv och granris? Eller kan jag ha den i kruka, ha ytterligare en (mycket) större kruka som jag fyller med isoleringsmaterial, typ löv och sådant och sedan plastar in allt?
Det funkar ju några år men till slut måste den i jorden....
Förresten plommonrost, vad gör jag åt det? Eller är det bara att gräva upp trädet (ca 4-5år gammalt)?
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 03-07-2009, 13:37) *
Om man isolerar marken utomhus, så att det inte blir så stora temperaturväxlingar, så kan de nog klara sig utomhus också.


som huggorm skrev är dom känsliga som unga, så då hjälper det nog inte att isolerar marken då det inte är rötterna som skadas utan grenarna. nästan alla mina frösådda plantor frö ner till hälften första vintern och även nästa den tredje vintern har dom inte frusit (sådda valnötter plockade lokalt).

vill man inte dom ska frysa ihjäl eller frysa ner kan det vara bra att krukodla dom 2-4år och sedanplantera ut dom. när man krukodlar kan man övervintra dom inne runt +1c +5c.



CITAT (saga @ 03-07-2009, 13:42) *
Vet du hur mycket sol den behöver för att utveckla valnötter? Mina mest skyddade lägen ligger ganska skuggigt.

Isolerar marken, menar du med löv och granris? Eller kan jag ha den i kruka, ha ytterligare en (mycket) större kruka som jag fyller med isoleringsmaterial, typ löv och sådant och sedan plastar in allt?
Det funkar ju några år men till slut måste den i jorden....
Förresten plommonrost, vad gör jag åt det? Eller är det bara att gräva upp trädet (ca 4-5år gammalt)?


valnöt gillar mycket sol och värme men klarar av halvskugga bra. ge den vindskyddat och bra läge så ska den nog klarar sig. här där jag bor nu 30-40min syd/väst om Borås finns ett valnötsträd i zon 3-4 (dock planterad i ett samhälle som håller värmen bättre men den lever).
Balkongmannen
Var kan man få tag i valnötsträd, hur ska de planteras och skötas, när ska de planteras ut?
MariaS
Välsorterade plantskolor upp till zon 3, har riktig valnöt i sitt sortiment. (Juglans regia) Lämpligast planterar man valnöten tidig vår eller sen höst.

Valnöten vill ha mycket vatten under etableringen och djup näringsrik jord. Unga exemplar bör stå mycket skyddat. Helst frostfritt i stor kruka, tills det åtminstone kommer upp till runt 120-150cm höjd. Innan det är risken stor att man får frostskador.


Skötseln är enkel, då man endast beskär valnöten i underhållssyfte. Man klipper helt enkelt in torra och skadade grenar. VAlnöten är en blödare och beskärs då alltså endast under JAS.
Alexander-VG-zon3
plantskolor har ingen zonstämpel på sig, man får sälja känsliga träd även i kallare zoner bara man informerar om hur den ska ha det.
Ålis
CITAT (saga @ 03-07-2009, 11:00) *
Jag lyckades gro valnötter (från Gotland) ifjol. Tyvärr frös alla plantorna under vintern. Tror att det beror på att jag grävt ner krukorna i min pallkrage och under våren töade det ordentligt varefter det frös igen. Krukorna blev rena isklumparna. Nåväl, i år har jag fått en årsgrodd planta av en väninna från Gotland.
Så nu provar jag igen, i år tänkte jag plantera den i en större kruka och ställa den under tak, eventuellt bädda in den i sån där plast med blåsor... g.gif
Så min fråga, har någon lyckats odla Valnötsträd i Bromma/Stockholm?
Hur gjorde du då?



Jag odlar valnöt på Åland och det funkar utmärkt..
LábiosDeVinho
Om du svänger in på innergården på skillinggränd på kungsholmen så kommer du se ett jättestort valnötsträd som ger mängder med valnötter varje år!

jag har två små valnötsträd på min mors tomt uppe i östersund, vilken sort det är vet jag ej, men dom har klarat sig bra dom två vintrarna som dom har stått ute här. plantorna kommer ifrån självsådder på öland.

så det borde inte vara något större problem för dig.
Huggorm
CITAT (LábiosDeVinho @ 21-08-2009, 19:44) *
Om du svänger in på innergården på skillinggränd på kungsholmen så kommer du se ett jättestort valnötsträd som ger mängder med valnötter varje år!

jag har två små valnötsträd på min mors tomt uppe i östersund, vilken sort det är vet jag ej, men dom har klarat sig bra dom två vintrarna som dom har stått ute här. plantorna kommer ifrån självsådder på öland.

så det borde inte vara något större problem för dig.

Jag gissar att träden i Östersund är manchurisk valnöt, den klarar zon 5 så den borde kunna klara sig. Eller möjligen grå valnöt, den är också väldigt härdig. Äkta valnöt klarar sig nog inte i jämtland ens i bästa möjliga söderläge
LábiosDeVinho
CITAT (Huggorm @ 21-08-2009, 20:01) *
Jag gissar att träden i Östersund är manchurisk valnöt, den klarar zon 5 så den borde kunna klara sig. Eller möjligen grå valnöt, den är också väldigt härdig. Äkta valnöt klarar sig nog inte i jämtland ens i bästa möjliga söderläge


äkta har jag nog svårt att tro att det är med, men dom har än att ge dom stora spetsigare parbladen som manchurica och den gråa valnöten ger, än så länge så är det få parblad och rundade kanter. ska lägga in lite bilder i mitt album senare idag.
ABCiV
Jag säljer om någon vill ha, nötterna plockades i våras i Tyskland och plantorna är nu ca 20-30 cm. Kommer att övervintra de kvarvarande plantorna i växthuset så det finns säkert att köpa nästa år med, när de är lite större.
Ragnwald
Har grävt upp och flyttat halvmeterhöga självsådda valnötsplantor, utan problem.
Flyttningen har ägt rum i maj och inga krukor här inte, direkt ner i marken.
Markvärmen är tveklöst jämnare, än det som går att åstadkomma i kruka.
Bor på Gotland iofs, men vårarna kan ge ett antal frostnätter som ändock inte verkar ha påverkat plantorna.
De som planterats i halvskugga, verkar ha satt bäst fart.
LábiosDeVinho
här kommer en bild på min planta som har stått ute i två vintrar. var bara en liten skrutt när jag satte ut den.





jegi
Wolkenkrabber?
Kan mycket väl vara en manchurisk. Har ett par sådana i ungefär samma storlek och dom ser snarlika ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon