Full version: närbildslins
joulanta
Funderar på att köpa en närbildslins för att kunna ta riktigt nära på blommor och insekter.
Men vad ska jag välja för att bli nöjd?
Har kollat på netonnet men fattar inte vilket som är bäst ska jag gå efter priset eller Närbildslins +2 HMC 72mm
Närbildslins +4 HMC 49mm vad menas med hmc och sen mm är det hur nära motivet jag kan fota?

Vilket objektiv ska jag sätta på kameran när jag ska använda nblinsen?

När jag fotade med en vanlig systemkamera hadde jag mellanringar som jag var jättenöjd med.
Starfight
Här är en ganska bra förklaring om närbildslinser som jag klippt från www.cyberphoto.se

Närbildslinser fungerar som ett förstoringsglas. De ger ökad förstoringsgrad och en kortare närgräns än vad kameran normalt har (gäller inte kompaktkameror eller objektiv med kort närgräns i sig).

Närgränsen du uppnår är ca 1/närbildslinsens styrka. Använder du en +1 lins får du alltså närgräns på 1 m. Använder du en +4 lins så får du en närgränd på 1/4 m (25cm).

Jämfört med mellanringar har närbildslinser den fördelen att de inte minskar ljusinsläppet i kameran.

Man får en större förstoringsgrad ju längre brännvidd kamerans optik har i grunden.


HCM vet jag inte va det står för men mm talet är diametern på linsen, så det beror ju helt på vad du har för diameter på objektivet. Mellanringar finns till digitalsystem kamera med om det är det du har nu.
joulanta

Tack för svaret glömde visst skriva tt det är en digitalkamera en canon.
Då får det bli en närbildslins
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon