Full version: Ny rabatt i Zon 7
zon7
Jag bor i Zon 7, dvs övre Norrland och ska anlägga en ny rabatt vid ingången till vårt hus. Söderläge och upphöjd genom en ram av betongblock. Önskar tips på växter och växtkombinationer som kan vara fina hela "gröna säsongen". Snöar över på vintern...
Efterlyser förresten mer trädgårdstips i största allmänhet, för oss som är intresserade men bor i norr...
Margith
Hej och välkommen hit!
Alltid lika roligt när det dyker upp norrlänningar här, men vi är faktiskt ganska många här på Odla som får stå ut med zon 6-7 smile.gif
Att hjälpa dig med växtval tycker jag är jättesvårt, inte pga att det inte finns nog många växter som klarar vårt klimat, utan för att jag inte vet hur det ser ut där du vill ha rabatten.
Kan du inte ta en bild? Jag vet att många har svårt att lägga in bilder här, men jag lovar att det är jätteenkelt, när man väl lärt sig... Och behöver du hjälp så får du hjälp, bara fråga biggrin.gif

Generellt så kan du satsa på nästan vilken perenn som helst, men du kanske behöver buskar?

För att vi ska ha lättare att hjälpa dig skulle jag dessutom vilja be dig att berätta:
Hur höga vill du att växterna ska vara?
Har du önskemål om färger?
Hur lång är ingången?
Är den plan eller sluttande?
Från vilket håll ser du rabatten? Bara från en sida, eller från två?
Finns det nån växt som du spontant säger att du väldigt gärna skulle vilja ha där?
Berätta isf vilken, så är det lättare för oss att föreslå en fortsättning på rabatten.

Oj, det här blev långt.... ber om ursäkt shy.gif
zon7
Jag förstår att det är svårt att ge tips utan bilder och nu när det hela äntligen börjar ta form kan jag bifoga ett par. Hoppas på tips och idéer!
Jag har haft en tanke om att kanske sätta lite Humle, längst bort i bänken, och låta dem klänga upp på nån form av anordning (spaljé) av armeringsjärn...???
I övrigt vill jag ju att det ska vara snyggt även om det inte behöver blomma hela tiden. Vackra blad?
[attachment=38899:Rabatt1.JPG]
[attachment=38900:Rabatt2.JPG]
GunnellF
Hittade denna länk när jag sökte på perenner i zon 7: http://www.alltomtradgard.se/min-sida/lia/
lavendelgården
Olika sorters hosta är fantastiskt snyggt i en så pass ordnad trädgård som din Blåfunkia är supersnygg. Kanske någon klematis i stället för humle, som ju frösår sig väldigt mycket. För lite färg - kanske några liljor borde passa. Du har en fantastisk tomt och att satsa på bladväxter vore verkligen snyggt tycker jag. Hasselört är bara så fin, när den bildar stora mattor. Sedan tycker jag du ska prova dig fram. Många växter som enligt zonkartan inte går i zon 7 funkar, om man ger dom en stor planteringsgrop och rätt läge på tomten. Jag har lite provodlare i norra sverige och förvånansvärt många växter trivs ,trots att dom inte alls skulle klara sig i zon 7.
Maila mig gärna om du har funderingar.
Åsa www.lavendelgarden.nu
zon7
Älskar hosta, men jag tycker att det är lite tråkigt att, som regel en stor del av den korta sommaren förflutit innan dom visar upp sina vackra blad ordentligt! Jag har några olika hostor i annan del av trädgården. Kan man göra nåt så att dom kommer upp tidigare?
Klematistankar har jag också haft men kan alldeles för lite om olika sorter, beskärning mm. Köpte en Alpklematis i fjol, och har fattat att den inte ska beskäras (?). Det kommer blad på den i år men ännu har jag inte sett till några anlag till blommor - jag har antagligen gjort nåt fel?
Köpte en klematis Honora i år och den kommer med fantastiska blommor men jag är osäker på hur den ev ska beskäras? Vet du?
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit! Vad fint du har det, både roligt och spännande att få påbörja planteringar i trädgården. Titta gärna i mina och andra norrlänningars album så kanske du hittar något du gillar och vill pröva smile.gif
Betty
CITAT (zon7 @ 24-07-2009, 17:49) *
..../
Köpte en klematis Honora i år och den kommer med fantastiska blommor men jag är osäker på hur den ev ska beskäras? Vet du?


Klipp ner den helt när den tinat fram tidigt på vårvintern (lämna bara ca 30 cm ovan mark).
Mer info: Länk
zon7
Tack Betty!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon