Full version: Snoppa krusbär
Ingrid Zon3
Någon som har ett smart tips på hur man snoppar krusbär effektivt? Finns det speciella verktyg?

Jag har fått en massa och tänkte göra marmelad på dem. I samtliga recept ska de vara "snoppade". Jag misstänker att det betyder att blomfästet ska bort.

I en del andra recept står det bara att de ska rensas. Hur vet man om snoppnigen är nödvändig? På vinbär brukar jag aldrig bry mig.

(Och ju fler gånger jag skriver "snoppas" desto mer fundersam blir jag över hur saker hänger ihop, men strunt i det! biggrin.gif)
KURT
Det ger bara lite extra fiber! Jag tycker ju annars att det är enklast att passera krusbär, men till marmelad vill man nog ha med strukturen av skalen.
zissi
Jag har alltid en liten skalkniv när jag snoppar krusbär. Jag har ibland funderat som du på om jag skulle skippa den biten men sen känns det lite mojsigt och ha blomfästena med. Kanske ingen skulle märka om vi gjorde det enklare för oss...så är det säkert.
Testa du och meddela oss andra resultatet... giggle.gif
astrantia
sax funkar finfint när det ska "snoppas"...
Sommartorparn
CITAT (Ingrid Zon3 @ 07-07-2009, 14:41) *
Någon som har ett smart tips på hur man snoppar krusbär effektivt? Finns det speciella verktyg?

Jag har fått en massa och tänkte göra marmelad på dem. I samtliga recept ska de vara "snoppade". Jag misstänker att det betyder att blomfästet ska bort.

I en del andra recept står det bara att de ska rensas. Hur vet man om snoppnigen är nödvändig? På vinbär brukar jag aldrig bry mig.

(Och ju fler gånger jag skriver "snoppas" desto mer fundersam blir jag över hur saker hänger ihop, men strunt i det! biggrin.gif)


I snoppningen ingår både borttagande av blomfäste och skaft. dvs. två snoppningar på varje krusbär. wink.gif Jo, jag vet, ett tråkigt och tidsödande arbete. Typisk husmorssyssla (husmor = person som alltid måste ha någon syssla för händerna medan hon gör något annat) Liten kniv och tryck mot tummen använder jag.

Vad menar du att du inte gör något med vinbär? Vinbären snoppas inte men man brukar väl plocka av dom från skaften? Det är också en tråkig syssla tycker jag. Eller kokar du med skaft och allt.
Inga från Närke
När jag kokar saft på vinbär som blir saft eller gele så tar jag hela klasarna det är enklast. Det gröna på vinbären är också nyttigt.
Detta gäller mest röda och vita för där plockar jag dem i klasar för det är lättast då slipper de gå sönder innan man sköljer bären.
Svarta vinbär där gör jag både och följer det med skaft och blad är det inte hela världen.
När det gäller krusbär så tar jag en liten kniv som några skrev förut men det finns ett verktyg som jag använder mig av när jag rensar jordgubbar (tar bort det gröna), vet inte vad man kan kalla dem (kanske snopparen) den är men en stor pincett så man kanske kan använda en liten pincett till krusbären. En ide kanske.
sonswa
Jag tycker det är enklat att snoppa krusbär med naglarna - bäst går det om man inte har för korta naglar. Har man mycket krusbär att snoppa, får man sitta hur länge som helst, om man använder sax. Kniv kanske möjligen funkar.

När det gäller vinbär, repar jag aldrig dem, om de skall användas till saft. Vill man göra sylt eller paj och kräm vill man helst ha repade bär.

Sonja
sisterwest
Hej
ser att det är en gammal tråd, men jag har hittat det ultimata redskapet!
I en liten fickförpackning för nagelvård, på Dollarstore. En sned nagelklippare. Perfekt
Mjärden
Ända tills nu har jag noppat krusbär med en liten böjd kniv mot tummen och jag har satt leukoplast på tummen för att det inte skall skära hål. Nu har jag börjat med en ny metod - jag använder en liten böjd nagelsax och klipper bort både noppen och skaftet.
rattugglan
Nu är det 2022, jag SNIPPAR mina krusbär!
andersen
Jag bryr mej inte om att snoppa krusbär, utan gör både sylt och saft på dom som dom är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon