Jowel
Nu när jag vet att vårt äppleträd har fruktträdskräfta, undrar jag, kan denna drabba mina nyaplanterade plommonträd? jag börjar att bli lite nervös sos.gif

hur länge finn förresten kräftsmittan kvar i mark och luft?
Bengt i Särö
CITAT (Jowel @ 10-07-2009, 19:47) *
Nu när jag vet att vårt äppleträd har fruktträdskräfta, undrar jag, kan denna drabba mina nyaplanterade plommonträd? jag börjar att bli lite nervös sos.gif

hur länge finn förresten kräftsmittan kvar i mark och luft?


Hej.Det fins inte någon kräftsmitta i jorden,det beror inte på det.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är främst äpple och päron som drabbas av kräfta (+ även dessa kan smittas ask, asp, björk, bok, ek, hagtorn, kastanj, lind, lönn, poppel, rönn och sälg). Plommon är det nog inte vanligt att kräfta går på men plommon har ju en massa andra sjukdomar de kan drabbas av, som inte brukar drabba äpple.

Kräftsmitta sprids med vinden från smittade träd, sprids även via beskärningsredskap etc.

Kräftan finns kvar för alltid den utrotas ej. Det man kan göra ifall man planterar nya äppelträd är att välja motståndskraftiga sorter, plantera träden upphöjt så det blir bra dränering etc.
Jowel
oj då, jag trodde verkligen att räftan, om man tog bort drabbade träd så småningom skulle försvinna, typ som en förkylning man blir frisk från tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon