Mi70
Vår förening skall köpa ett träd och ställa centralt i den lilla rondellen som vår lilla lilla gata avslutas av. Där står nu en flaggstång som skall bort. Jag önskar tips på träd som blir ganska stora, husen runtomkring är radhus i puts på två våningar i tegel, ljusrosa, grått gult.

Ett krav är väl ocskå att det inte skall släppa sådan där gegga som vissa träd gör på våren som fastnar på bilrutorna, det är en parkeringsplats i närheten. Hur är det med kastanjer, de kastanjer som tappas, måste man rensa bort dem eller blir det väldigt skräpigt annars? Det är zon II då vi bor i Stockholm. Gärna träd som inte är alltför långsamma i starten!

Kan man köpa lite större träd från firmor, eller är det bara handelsträdgården som gäller? Någon som vet länkar till ev sådana firmor??
Cilla
Den vanliga hästkastanjen har ett knopphölje som är klibbigt, och kanske kan blommorna upplevas som klibbiga också när de faller. Lind har också klibbiga blomdelar.

Lönn är ett snabbväxande träd som blir stptligt och som solitär kan den få härliga höstfärger. Vacker när den blommar i gult också.

Hur stort trädet blir på er plats beror på hur stor växtbädden är - på breddden och djupet. Ett stort träd behöver en stor jordvolym. Planterar man perenner som får vissna ned på platsen och som inte skapar ett så tätt skikt som gräs får trädet betydligt snabbare och bättre växtutveckling.

Nordplant tar upp större träd och levererar till Stockholm, www.nordplant.se. Kanske kan Zetas söder om stan också hjälpa till med en beställning. Att välja ett E-plantmärkt träd tycker jag är en självklarthet för ett ställe som ska kunna glädja många lång tid framåt, www.eplanta.com.
KURT
Tekniskt sett BORDE det kunna komma "gegga" från alla lövträd, eftersom det oftast beror på bladlusangrepp, se tidigare diskussion: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...122f4d78fb1c14d

Men det kanske är vanligare med bladlusangrepp på Lind och Alm? Jag tycker att askar är fina, de har ett fint grenverk vintertid, de släpper dock bladen gröna (så det blir inga höstfärger) . Annars kanske någon körsbärssläkting kunde vara en idé, mycket fina blommor på våren, körsbär gör sig mycket fint i alléer.
kryddan
Bara en liten fundering kring kastanjeträd - jag tycker om dem men mina föräldrar svär över sitt som släpper kastanjer PÅ bilen - med inte alltid uppskattat resultat sad.gif
Cilla
Lind och kastanj klibbar i sig själva, och kanske drabbas almar av bladlöss oftare än andra också. Körsbär finns i många olika sorter men de flesta blir förhålllandevis små - iallfall om man jämför med lönnen och asken.

En sak till om plantering av ett träd på en plats som detta: Att trädet stammas upp tidigt blir viktigt, så att också höga bilar kan köra under grenarna när de sträcker sig ut. Detta sker genom att man sågar av de nedersta grenarna medan de är små och innan ett sågsnitt blir ett stort sår på stammen. Med de nedersta grenarna på 3 meters höjd klarar trädet att släppa förbi också de flesta flyttbilar utan att skadas.

Köper man ett större träd från början kan man beställa ett med hög krona. Annars tar man några av de nedersta grenarna varje år till dess att kronan har den höjd som gör att också vidsträckta grenar kan vara kvar.

Som sagt tidigare växer träden på bredden och från grentopparna och ut. Grenar som växer på 1 meters höjd från stammen kommer därför att växa på en meters höjd hela trädets liv.
Ralf
Men vad menar ni med "ganska stora". Jag har nyligen varit i ett bostdsområde där träden nu efter ca 15 år är ca 15 m höga o hälften gnällde över att det var för mörkt i området.....
Cilla
Ja, det problemet känner man till Ralf!

"Ganska stora" kan betyda att de blir 15 meter höga på 15-20 år, men hur man upplever skuggan och ljuset i träden beror ju helt på sort och hur de är placerade. Samt om man tycker om närhet till träden.

Man önskar att boende i områden lade sig i mer vad som planteras i närområdet, kom med förslag, kollade upp vad majoriteten av grannarna vill. Ofta tycker jag att både fällningar, byten i grönområden och på gator sker utan inblandning av de boende i området.

Sedan är det ju att vi flyttar rätt mycket numera, iallafall i städerna. Efter 15 år kan de flesta på en gata vara helt andra än de som var med och planterade. Och kanske hade de som var med och planterade inte förmåga att föreställa sig hur det skulle bli om 15 år.

Eller ännu vanligare - träden planterades utan skötselplan. Kanske gjordes en uppbyggnadsbeskärning de första åren och sedan lät man dem vara. Det går bra på många ställen, men träd nära våningshus vill många ska glesas ur, och då är det bättre att göra det lite grand varje år än mycket vart 10:e.

Ursäkta om jag blir långrandig här, men just detta med tidsperspektiven och träd har engagerar mig. Man måste med träd tänka längre än sin egen levnad, och det mesta man planterar och beskär eller fäller skapar ju spår för nästa generation. Det planterade tar ofta 50 år att bli ståtligt, och det man beskurit eller skadat rötterna på kan ta 30 år att visa sig.

Trädens enorma förmåga att leva länge hör ihop med dess saktmodiga växtsätt, och det rimmar illa med den tid vi har nu när vi vill ha allt på en gång; frukt, blom, höga stora träd och milsvid utsikt med full sol utan glimmande trädskugga...

Med tiden tycker jag man får större respekt för de gamla träden, och samtidigt stor glädje i att se att det nyplanteras i trädgårdar och stadsmiljöer. För att inte tala om vad glad man blir av att se kärleksfull beskärning utförd med kunskap om trädens levnadssätt!
Lars
Jag tycker att ni ska plantera en silverlönn/flikbladig silverlönn för att de är så himla snygga. Det ska finnas en pelarsilverlönn, Acer saccharinum 'Pyramidale' planterad någonstans utanför T-centralen i Sthlm. Fördelen med pyramidvarianten är att den inte har lika hängande grenar (som kan vara ivägen för bilar och annat förbipasserande) men å andra sidan så är det just det lite hängande växtsättet som gör dessa träd så oerhört vackra. Silverlönnen fäller bladen betydligt senare än de flesta andra lönnar (och träd över huvud taget)

Den flikbladiga silverlönnen heter Acer saccharinum 'Laciniatum Wieri' och båda är härdiga till zon III.

Hälsar Lars
KURT
CITAT (Lars @ 28-10-2003, 22:46)
Jag tycker att ni ska plantera en silverlönn/flikbladig silverlönn för att de är så himla snygga. Det ska finnas en pelarsilverlönn, Acer saccharinum 'Pyramidale' planterad någonstans utanför T-centralen i Sthlm. Fördelen med pyramidvarianten är att den inte har lika hängande grenar (som kan vara ivägen för bilar och annat förbipasserande) men å andra sidan så är det just det lite hängande växtsättet som gör dessa träd så oerhört vackra. Silverlönnen fäller bladen betydligt senare än de flesta andra lönnar (och träd över huvud taget)

Den flikbladiga silverlönnen heter Acer saccharinum 'Laciniatum Wieri' och båda är härdiga till zon III.

Hälsar Lars

Jag har sett att klotlönnar och blodlönn varit extremt angripna av någon svamp (mjöldagg?). Men det verkar inte drabba andra lönnar så mycket.
Mi70
Har ringt runt men problemet är att det verkar omöjligt att få hjälp med att plantera ett så stort träd!! De flesta verkar endast ta sig an att vara konsulter och göra om en större del av gården. Ett så stort träd, som 4-6 m högt, kan man väl inte plantera själv??? Nordplant levererar endast och har så stora träd, medan zetas inte har så stora träd. Vi har funderat på lönnar, men de verkar rätt sjukdomsangripna... Nu funderar jag kring en ask, eller ek - vad sägs??? Platsen där trädet skall stå består av en ganska stor rundel, ca 4 meter från ena sidan till den andra, minst. Där står nu buskar av olika slag över hela ytan och flaggstången som skall bort, står i mitten av detta buskhav. Där är det tänkt att trädet skulle stå.
Cilla
Visst kan du plantera ett 5 meter högt träd själv, det är jordbearbetningen som är jobbigare vid planteringen och sedan att vattna de första åren som är kinkigare med ett äldre träd. Ju äldre träd man planterar desto mer omvårdnad behöver det. Men i en bostadsrättsförening kan man kanske samla ihop gänget kring en ordentlig jordgrävning och även dela på bevattningen de första åren.

Du kan säkert få hjälp också att plantera av en av de många träd- och trädgårdsfirmor som finns också om du köper från Nordplant. Men begär referens på trädplantering - det är inte bara att stoppa ett träd i en grop.

Både ask och ek vill ha näringsrik och humusrik jord, dvs full av förmultnande växtdelar. Ek vill också ha väldränerat, och ask vill helst ha fuktiga, kalkrika förhållanden.

Ek finns som e-planta, Quercus robur (www.eplanta.com) som tål vägsalt och är mer vindtålig än många andra man kan köpa.
Också ask finns som E-planta, Fraxinus excelsior som är mer vindtålig än andra.

Quercus rubra, rödek, finns tyvärr inte som E-planta men planteras ändå bland annat i parker. Hör med kommunens parkchef var de köper in! Trädet är, som många andra, fascinerande. Har tagits in från Nordamerika, men finns förvildad i Södra Sverige. Skulle gissa att den inte är lika härdig som vår skogsek och jag känner inte till om den tål vägsalt. Se mer här.


Rödek. Här syns tyligt att om trädet planteras i en rondell, i vägmiljö eller där fordon eller människor behöver kunna gå under kronan, behöver den uppstammas. Detta görs när trädet är litet och grenarna är små. I stort sett kan en krona i väg. eller stadsmiljö inte bli för hög!
Ingo
Rödek verkar i alla fall vara härdig i Stockholm. I mitt Väsby (zon III/IV) finns det en del odlade ex av den, t.ex. längs Dragonvägen och faktiskt också på vår grannes tomt! Det är rätt ståtliga träd - slätbarkiga och inte knotiga som skogsek - och de stora spetsflikiga bladen är vackra. Fast de kan vara ett elände när de har fallit - de bryts ju inte ner fort utan finns kvar i månader - och de blåser runt mer än vanliga eklöv eftersom de är så stora. De får inte röd höstfärg här men det har kanske med jordmånen att göra?
Cilla
Roligt att veta att det finns rödek i Väsby, det ska jag titta på när jag är där.

Höstlövens färger har mer med temperaturerna på hösten att göra. Ju större skillnad mellan temperaturerna natt och dag desto fler röda färger i träden.

Sylvia har skrivit en kort, bra artikel här http://www.odla.nu/artiklar/fargglada_buskar.shtml.
Ingo
Cilla, jag hade fel om gatan där rödekarna i Väsby finns - det är Husarvägen, inte Dragonvägen. Jag blandade ihop truppslagen men något beridet var det ju i alla fall.
Rödekarna där finns strax innan avfarten till Centrum och är relativt unga. Grannens träd är mer uppvuxna, det är en gammal parktomt.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du bor i ett område där almsjukan inte är utbredd kanske även hängalm kan fungera, jag gillar hängalm tyvärr tog almsjukan den underbart vackra hängalmen på mitt jobb.

Annars kan man ju även fundera på lite mera udda träd som manchurisk valnöt eller kanske om det finns gott om fukt i marken kaukasisk vingnöt, i zon 2 har man ju ganska många trädslag att välja mellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon