Monarda
Mitt kommande är att reda upp denna djungel. Plocka ut dom perenner som ska sparas såsom krolliljor, dagliljor, amerikanskt älgräs, lungört, betonika, aklejor..... Ja, dom finns där faktiskt men det är synd om dom för kirskålen har invaderat från ena hållet och vintergrönan från andra. Nu ska jag beställa plåt och sätta runt kanten för att stoppa kirskålen som kommer inkrypande från allmänningen och vintergrönan får jag väl helt enkelt gräva bort.

[attachment=38069:P7121342a.jpg]
Sussie F-Flower
laugh.gif Ja, Har man inte jobb så skaffar man sig.... laugh.gif

Herregud... wub.gif du håller på som mig... yes.gif fast här finns ingen kirskål vad jag vet, än.

Det där kan bli sååå himla fint när det blir klart... fast det blir väl aldrig riktigt klart i våra ögon...?

Är det i en slänt? Ett tips kan vara att lägga dit en massa stora vackra stenar för att få stopp på jordskredet vid spöregn.

Jag har också en slänt som jag jobbar med... av och till... mest av... shy.gif
Hur hög plåt tror du att man ska behöva ha för att inte ogräsrötterna ska kunna tränga in under...?
smiley_small_hug.gif
Monarda
Ja, så går det när man inte hänger med i svängarna, rätt vad det är så har man en djungel. ohmy.gif
Fattar inte att jag skrev kirskål! Parksallat menade jag och det är lika illa, om inte värre. Som tur är så är det ingen slänt i alla fall. Plåten jag gräver ner ska vara 30 cm, hoppas det räcker.
Sussie F-Flower
CITAT (Monarda @ 12-07-2009, 22:44) *
Ja, så går det när man inte hänger med i svängarna, rätt vad det är så har man en djungel. ohmy.gif
Fattar inte att jag skrev kirskål! Parksallat menade jag och det är lika illa, om inte värre. Som tur är så är det ingen slänt i alla fall. Plåten jag gräver ner ska vara 30 cm, hoppas det räcker.



laugh.gif Ja, jag har ingen erfarenhet av vilket av dom, så jag kan inte yttra mig angående detta!
Hoppas att det går bra för dig i alla fall... Det är väl bara att ta reda på det du vill behålla och gräva bort resten.

Vore jag du så skulle jag bara plantera tillbaka det jag vill behålla så är det lättare att se ogräset nästa år och rensa bort detta ännu en gång...
Sedan, nästa eller näst-nästa år, skulle jag köpa eller plantera det jag vill ha tillsammmans med de sparade växterna.

Du kan väl fota och fortsätta att visa bilder...? Det är så kul att se vilka förändringar man åstadkommmer...

kompiskram.gif
CillaM
Jisses, detta hade jag inte gett mig på! Jag hade grävt upp de växter som jag vill spara och sedan täckt med markduk i ett antal år. Punkt slut. Sedan hade jag försiktigt börjat gräva, försiktigt försiktigt, på några ställen för att kolla hur mycket av ogräsets rötter som är kvar och lever. Annars hade jag satsat på något helt annat där, just för 'vilda' växter, avgränsat rejält med spärrar och bara låtit vara. Men det är jag med 2 diskbråck och nackproblem så jag har blivit lite lat nu för tiden.
Gunilla T
[attachment=38283:DSCN09250001.JPG]

en bit skogsmark grävs upp

[attachment=38284:DSCN09630001.JPG]

och såhär blev det

[attachment=38285:DSCN09680001.JPG]

klart för plantering
CillaM
Jisses så fint Gunilla! Jag tappade hakan när jag såg dina bilder! Du kan inte tänka dig att jobba här mot mat och husrum? naughty.gif laugh.gif
Monarda
Jätteläckert! Där gick det åt några svettdroppar, kan jag tänka.
Gunilla T
CITAT (CillaM @ 14-07-2009, 21:05) *
Jisses så fint Gunilla! Jag tappade hakan när jag såg dina bilder! Du kan inte tänka dig att jobba här mot mat och husrum? naughty.gif laugh.gif


Ett mycket förmånligt erbjudande måste jag säga...avskyr matlagning crazy.gif
skogstroll
närmaste projektet jag har är ogräsrensning.... varför blir det aldrig av? whistling.gif
ylvahi
[attachment=38325:Kopia_av...030__27_.jpg] Här ska byggas vattenfall så att pumpen kommer i nångång förhoppningsvis i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon