Full version: Var sover humlorna?
ängsvädd
Min systerson undrar var humlorna sover. Är det i boet?

Och i så fall - var har de sina bon?

Var tillbringar de vintern?
Gossen Ruda
CITAT (-Mimmi- @ 16-07-2009, 17:21) *
Min systerson undrar var humlorna sover. Är det i boet?

Och i så fall - var har de sina bon?

Var tillbringar de vintern?


Drottningen och arbetarna tillbringar natten i boet. Huruvida dom sover som människor vet jag inte. Boet finns vanligen nere i marken i exempelvis ett fd sorkbo. En del ganska ytligt i grästuvor mm. Några arter kan ha bon i div håligheter i hus, en har tom fått namnet Hushumla. Ursprungligen har dom nog bott i ihåliga träd och liknande.

Nu på sensommaren och hösten börjar samhällena producera könsdjur, dvs hanar och drottningar. Kanske kan man kalla dom för prinsessor. Där skiljer det sig lite. Hanarna lämnar boet direkt och återvänder inte. Sen för dom ett kringflackande liv på jakt efter en oparad hona. Man kan se dom sitta och drälla i blommor, ofta flera tillsammans. Har man väl lärt sig hur dom kravlar omkring där eller tungt flyger från blomma till blomma känner man igen dom. Natten tillbringar dom ofta på undersidan av någon blomma. Prinsessorna lämnar inte boet direkt utan den första tiden återvänder dom dit för natten. Till slut när dom väl parat sig och ätit sig mätta söker dom upp någon skyddad plats där dom sen övervintrar, under bark, i något hål eller liknande. Dom är dom enda som övervintrar, alla andra dör innan vintern.
ängsvädd
Tack så hemskt mycket för den intressant och utförliga informationen - ska vidarebefordra detta till systersonen o syrran biggrin.gif
KURT
Hur är det med hanhumlor, kan de sticka? De har ju inget bo att försvara.
sqrulan
En humla bränns, det käns som ett brännsår.
Gossen Ruda
Gadden är ett ombildat äggläggningsrör och eftersom hanar inte lägger ägg har dom inte heller någon gadd. Istället har dom ett stort parningsorgan i bakkroppsspetsen.
pejori
Kapar tråden lite bara.
Just nu dräller det ner döda humlor ur en... lind??? och det verkar som vissa bara är "bäbisar"
Är det samma sort, även dom 0,5cm små sakerna???teckningen är densamma på dom och dom stora.
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 16-07-2009, 20:38) *
Kapar tråden lite bara.
Just nu dräller det ner döda humlor ur en... lind??? och det verkar som vissa bara är "bäbisar"
Är det samma sort, även dom 0,5cm små sakerna???teckningen är densamma på dom och dom stora.


En del påstår att vissa hybridlindar producerar nektar som är dödligt farlig för humlor, andra säger att det inte är så. Jag vet inte vad som stämmer men jag skulle vilja titta lite humlorna. Kan du samla ihop en drös och lägga dom i frysen så jag kan hämta dom senare? Småhumlorna är dom som kläcks först när drottningen är ensam och inte kan samla ihop så mycket föda.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 16-07-2009, 21:24) *
En del påstår att vissa hybridlindar producerar nektar som är dödligt farlig för humlor, andra säger att det inte är så. Jag vet inte vad som stämmer men jag skulle vilja titta lite humlorna. Kan du samla ihop en drös och lägga dom i frysen så jag kan hämta dom senare? Småhumlorna är dom som kläcks först när drottningen är ensam och inte kan samla ihop så mycket föda.


Ska fixa ett gäng i morgon... tummenupp.gif
Tulipanaros
Till din systerson borde du ge den här boken: http://www.bokus.com/b/9789172990357.html?...s%20blomsterbok

Den är verkligen jättefin!

Och omkring oss brukar det också ligga döda, eller gravt berusade, humlor under lindarna. Värre vissa år; i år var det ganska lindrigt (lindarna blommade ut för en dryg vecka sedan).
KURT
Det har gjorts försök att mata humlor under lindar med sockervatten, och eftersom de då frisknar till så tyder det nog på att de dör av näringsbrist. Det doftar fortfarande nektar där, trots att det inte finns någon näring kvar. Och orsaken till att främst humlor drabbas och inte i så stor utsträckning t ex bin, är att humlorna helt enkelt flyger kortare sträckor, och därför inte vill ge sig av när de trots allt "tror" att det finns näring kvar.

Willemien Kleefsman vid Rijksuniversiteit Groningen har gjort en bra sammanfattning:

http://biologie.wewi.eldoc.ub.rug.nl/FILES...erfte/rap57.pdf


Eller maskinöversatt från holländska till svenska!

http://translate.google.com/translate?u=ht...en&ie=UTF-8
Gossen Ruda
Det kan ju vara en tänkbar förklaring.
ängsvädd
CITAT (Tulipanaros @ 17-07-2009, 01:06) *
Till din systerson borde du ge den här boken: http://www.bokus.com/b/9789172990357.html?...s%20blomsterbok

Den är verkligen jättefin!
.......

Tack för tipset biggrin.gif Den verkar ju vara som klippt och skuren för honom - och syrran o mig biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Gossen Ruda @ 16-07-2009, 17:42) *
Några arter kan ha bon i div håligheter i hus, en har tom fått namnet Hushumla.


Det har de hos mig, och försvarar ilsket sitt bo när jag t ex försöker rensa ogräs mellan stenplattorna i närheten. Värst var det under värmeböljan för ett par veckor sedan, vid svalare väder och på kvällarna håller de sig lugna.

Olle
Malin_MeL
vi har en fågelholk som iår har blivit ett humlebo, det ser så lustigt ut när de flyger in och ut därur
Meriona
Svärmors stuga i Finland hade ett stort humlebo i väggen, hon kallade dem "möhumlor", är det någon som vet om det är en art eller bara ett väldigt gammalt namn (som de flesta ord som finlandssvenskar använder och vi glömt bort) ? unsure.gif



De höll oss vakna på nätterna, inte var de tysta och sov inte! mad.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (-Mimmi- @ 17-07-2009, 08:23) *
Tack för tipset biggrin.gif Den verkar ju vara som klippt och skuren för honom - och syrran o mig biggrin.gif


Dessutom har den en trevlig illustratör som jag nyss har åkt med genom Norge. rolleyes.gif

Olle
KURT
CITAT (Meriona @ 17-07-2009, 07:38) *
Svärmors stuga i Finland hade ett stort humlebo i väggen, hon kallade dem "möhumlor", är det någon som vet om det är en art eller bara ett väldigt gammalt namn (som de flesta ord som finlandssvenskar använder och vi glömt bort) ? unsure.gif
De höll oss vakna på nätterna, inte var de tysta och sov inte! mad.gif


Förleden "mö" i detta sammanhang betyder tydligen mjöd=honung:

http://runeberg.org/svetym/0566.html


Tulipanaros
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-07-2009, 08:48) *
Dessutom har den en trevlig illustratör som jag nyss har åkt med genom Norge. rolleyes.gif

Olle


Åhå -- hälsa och säg att hennes bilder (och hela boken) är älskad av mina barn! smile.gif
Meriona
Ja men underbart KURT, tack snälla! Jag har funderat och funderat och försökt få klarhet i detta, svärmor visste inte själv, de hade liksom bara alltid hetat just "möhumlor"... thanks.gif thanks.gif
ängsvädd
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-07-2009, 08:48) *
Dessutom har den en trevlig illustratör som jag nyss har åkt med genom Norge. rolleyes.gif

Olle

Kul biggrin.gif Boken är beställd biggrin.gif

Syrran säger att hon tar tacksamt emot tips på liknande böcker - hennes snart 10-årige son är väldigt frågvis och nu är de på landet mitt i naturen så frågorna hopar sig. Jag återkommer om det dyker upp fler frågor smile.gif
KURT
CITAT (-Mimmi- @ 17-07-2009, 11:40) *
Kul biggrin.gif Boken är beställd biggrin.gif

Syrran säger att hon tar tacksamt emot tips på liknande böcker - hennes snart 10-årige son är väldigt frågvis och nu är de på landet mitt i naturen så frågorna hopar sig. Jag återkommer om det dyker upp fler frågor smile.gif



Som du såg på den sidan så har ju Stefan Casta skrivit fler liknande böcker.

För vuxna kom ju härom året Göran Holmströms bok "Humlor - alla sveriges arter". Den visar ju om inte annat hur svårt det kan vara att identifiera humlor. Trots att vi bara har drygt 40 arter i Sverige, så finns det ju sedan olika individer inom varje art som har olika teckning, tidigt på säsongen ser man bara drottningar + arbetare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon