Full version: smultron-bara blad
pibe02
Hej Förra året sådde jag smultron. De tog sig jätte bra redan då och i år så flyttade jag dem och de har spritt sig enormt och nu täckt in ett område på flera meter men inte en blomma eller ett bär.
Jag har däremot gamla plantor som jag köpt färdiga och de har massor av bär men inte dessa. Dröjer det flera år tills det bllir bär, eller har jag fått någon konstig sort utan bär? skall jag slita bort dem innan de tar över totalt i min slänt?
vAD TROR NI?
Bassam
Hej , jag tycker att de står på sidan som har lite sol , o deras jord har mycket kväv. H : Bassam
pibe02
Hej
De är planterade i söderläge - sol hela dagen, är det bra eller inte? De sprider sig som toakar iallafall men inga bär. Kväve? Hur gör man i så fall för att förbättra det?
Mvh
Pia
Eva 33c
Är det revande smultron du har sått? Och de du har köpt, är de också revande?
Jag brukar så smultron varje år, men väljer då icke revande sk månadssmultron. De ger lite bär redan första sommaren om man sått lite tidigt och tagit hand om plantorna. Året därpå ger de ännu mer och de blommar och ger bär ända till frosten tar dem.
Jag vet inte hur de vanliga, vilda revande smultronen beter sig, kanske är de senare att börja blomma och ge frukt efter sådd. Sol är bra, men kanske är jorden väl näringsrik så att de satsar på att bilda revor (om det nu är såna du har) istället för blommor och frukt. Ge dem ett år till och se vad som händer, gödsla inget mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon