Full version: Beskära syréner
Maggan H
Våra syréner måste klippas in, den 'vanliga' växer snett och dvärgen har blivit för vid i omfång. När är bästa tid för att få blomningen kvar nästa år?
Lilla Sibirien
Puffar upp den här tråden, hur bra går det att klippa dvärgsyrenen Palibin. Den har ett runt växtsätt och skall
inte bli så hög ca 1,5 m. Men mina har blivit betydligt högre och nu börjar de bli för höga.

Kan man klippa dem som de "klot" de redan är?
Vallmo
För att få blommor nästa år skulle du ha klippt direkt efter blomningen i våras, för att den skulle ha tid att sätta nya blomanlag till nästa år. Så vill du har blommor nästa år får du vänta med beskärningen till efter blomningen eller offra ett års blomning och ta den på vårvintern. Det är lättare att klippa utan löv tycker jag, man ser vad man gör på ett annat sätt. Tänk på att den skjuter massor av nya skott från den punkt där du beskär.
Maggan H
Tack, jag har tagit lite försiktigt på dem, hoppas på lite blommor i alla fall nästa år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon