Full version: 'Parabol-damm'
Anna-C
Jag har fått en förbrukad parabol att leka med smile.gif
Den ska förstås bli en liten damm/fågelbad tänkte jag.
Men....det ser så trist ut med den ljusgråa färgen sad.gif
Är det nån som har 'parabol-damm' och som målat den i nån färg och har en bild eller flera på skapelsen? huh.gif

Då skulle jag gärna titta smile.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Om man skall använda en parabol som damm och dessutom till fisk bör det vara en stor parabol så att vattendjupet blir åtminstone en halvmeter. Med andra ord tror jag att den fungerar bätter som fågelbad.

Dra över ett lager färg så att den inte rostar när det är vatten i. Varför inte bygga en kulle runt med växter som ger fåglarna lite frö att äta samt en del blommor som fjärilar tycker om.
Kan säkert bli mycket fint tror jag.
Anna-C
Jomenvisst!!!!!! ohmy.gif
'Damm' var ju att ta i ! biggrin.gif

Det är klart att det ska bli ett fågelbad, typ...med växter runt "å hela baletten"

Men det vore iaf kul att se om nån har bilder på sitt "parabolfågelbad"...

OBS! Fiskar skulle jag inte ens drömma om att ha i/på en parabol ohmy.gif
Eva i Skåne
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 31-10-2003, 11:10)
Dra över ett lager färg så att den inte rostar när det är vatten i. Varför inte bygga en kulle runt med växter som ger fåglarna lite frö att äta samt en del blommor som fjärilar tycker om.
Kan säkert bli mycket fint tror jag.

JAAAAAAA
Vilken bra idé du kom med biggrin.gif . Den ska jag komma ihåg till våren smile.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
Hannele
"Men....det ser så trist ut med den ljusgråa färgen"

Grått är vackert! Ulla Molins berömda fågeldamm av grå betong:

*Felix matte*
Hittade dessa
Fågelbad
Nr. 2
Anna-C
Ååå, tack Hannele och Felix matte!! biggrin.gif

(Hmm....varför hittar jag aldrig några bra bilder när jag behöver dem wacko.gif )

Det kanske inte är så tokigt med ljusgrått iaf? Nån skarp färg vill jag inte ha, men jag hade tänkt måla lite "flammigt" typ, så det inte skulle se så plastigt ut....men ljusgrått är nog ganska bra smile.gif
Jag lärde mig i artikeln från Felix matte att man ska använda hammarlack - vad nu det är wink.gif

Tack igen! Nu ska jag planera för en plats att förverkliga detta på till våren.
renate
Jag har en parabol som fågelbad.har bild på den i mitt album men skall försöker lägger den in här .Problemet med parabolbad är:vattnet dunstar bort när det är varmt,du får räknar med att fyller på ofta.Nu i höst tog jag upp parabolen,skall flytter den kanske.På bilden syns den inte så mycket jag har många sten omkring den.
Anna-C
Tack för bild Renate! smile.gif

Jo, jag förstår att man måste fylla på vatten ofta, men det är jag beredd att ta - åtminstone ett tag, sen får vi se... smile.gif

Passade på att titta på rosorna i ditt album - underbara!
Vilken fantastisk Stanwell Perpetual!
Jag har också en sån, men den vill inte alls bli stor & fin sad.gif
Nåja, jag har bara haft den i två år, så den ska få ytterligare en tid på sig att bekänna färg sleep.gif
Flyttade den nu i höstas, det kanske hjälper wink.gif
renate
Nej det var parabolen jag tog upp och kanske flytter till någon annan plats.Mina Stanwell Perpetuall är inte så gammal,jag klipper de på våren det mår de bra av.Nu i höstas tog rådjuren över klippningen,de åt upp alla knoppar.Jag älskar dessa rosor trots alla taggar. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif Hälsar Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon