Full version: Häckplantering
missmc
Håller på att plantera en häck på min sluttning och nu undrar jag om jag kan klippa ner buskarna en bit så att de kan koncentrera sig på att rota sig eller ska jag vänta till lite senare eller kanske t o m till nästa vår? Som ni kanske ser så är de lita taniga just nu och jag vill ha dem lite buskigare.
HelenJ
Ja, de ska klippas ner för att bli tätare, men låt dem växa ifred ett år först så de hinner etablera sig och skapa ett bra rotsystem. Nästa höst är en bra tid att klippa ner dem. Då ska de tas ner helt och hållet till ca 15 cm höjd.
Huggorm
Ser ut som något slags spirea, och då kommer du förmodligen få mycket rotskot och därmed en tät häck så småningom. Men som sagt, vänta ett år innan du kapar
missmc
Ok, då väntar jag till nästa år då med att klippa. Har tagit dem från en skogsdunge här där de växer i massor=gratis tummenupp.gif
Tack för supersnabba svar!
GunnellF
Det ser ut att vara Klasespirea det där, Spirea x billirardii. Väldigt tålig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon