Katarina70
Hej!

Jag köpte fem plantor stäppsalvia förra året, och de var så vackra den första tiden i år. Men nu har de växt och blivit så höga så de har tippat på sniskan....ser jättetråkigt ut. Jag trodde inte stäppsalvian behövde stöd? Någon som har tips?

Tack på förhand!

Hälsningar Katarina
vanjalarsa
Jag tycker att många växter som normalt inte behöver stöd behöver det iår pga. regn och blåst.
DEt sägs att stäppsalvian blommar om om man klipper ner den.

Själv har jag klippt ner både det ena och det andra som har lagt sig pga. vädret. Inte alltid som det blir snyggt att binda upp.

lycka till!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Katarina70
Tack för det! Ska man klippa ner den helt och hållet eller bara själva blomman? Bra tips!

Hälsningar Katarina
vanjalarsa
Jag skulle klippa av blomställningen. Men det är kanske någon på forumet som tycker annorlunda ?

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Skruttis
Jag klipper alltid bara av själva blomställningen och då kommer det nya, på sidorna om där den gamla satt.

Ibland behöver jag stöda några av stäppsalviorna och då brukar det räcka med att trycka ner en liten kort pinne (eller två) i mitten av själva "busken". Det blir inte så framträdande.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon