mike99
Håller på att gräva för att plantera en häck (avenbok) och har då grävt 50 cm djup och 50 cm brett.

Jorden är lerjord.

Jorden kommer ju att förbättras i själva diket men runt omkring kommer det ju fortfarande vara lerjord. Finns det en risk att jag kommer få problem med att vatten blir stående i diket (häcken) ?

Jag kan tämligen enkelt lägga ner en dräneringsslang i botten, är detta något att rekommendera eller blir det för torrt då istället?
pebblelake
hellre för torrt än för blött,det är lättare att vattna än torka jorden....
fredrik78
Hej! Ja är i samma sits som pebblelake var för några månader sedan. En avenbokshäck skall planeras där en gammal häck fanns. Den var av typen sibirisk ärtväxt, och minst 25 år. Den var gles och till stor del murken i "stammarna". Föregående ägare har gjort åtskilliga försöka att få till den genom beäskärning, men det blev inget vidare. Den sköt ganska gott om nya skott, men vi beslöt att ta ner den för några veckor sedan.

Nu till saken. På vintrarna (bara bott i huset 1) så blir en del slaksvatten ståendes i samma område som häcken, vi har fyllt upp den svacka som var med ny gjord men inte säker på om det hjälper. tomten är på lergjord så det sväljer väl inte så bra. När jag nu gör diket för nya häcken tänker jag mig hyra en grävare och gräva ut lite extra, fylla på med makadam och singel ca 2 dm och sedan blanda i gamla jorden, lite jordfrbättring, och fylla på med mera matjord om det behövs, ev köra med jordfräs för att blanda.

Kommer det att fungera att dränera på detta viset, eller blir vattnet bara ståendes i stenlagret istället? Jag har ingen enkel möjlighet att leda vidare det till andra delar av trädgården eller ansluta till dagvatten. Vad tror ni?

Tacksam för alla svar!
MariaS
Avenbok fungerar bra direkt i lerjord. Men det är ändå bra om man kan jordförbättra för rotetableringens skull. I ditt fall skulle jag blanda ner 1/5 (en femtedel) barkmull i leran. Enklare att rensa ogräs och lättare för rötterna att etablera sig. Dessutom hjälper man till om man lägger ut tidningar runt häcken, som sen täcks med ytterligare 5cm barkmull ovanpå jorden. Detta lager kommer så småningom att "ätas" upp av leran och tillför då extra mullämnen med tiden.
fredrik78
Tack Maria för ditt svar!

Va bra, då behöver jag inte byta ut all gjord ialla fall! Det som oroar mig mest nu är det där med vattnet. Nu har det ju regnat i några veckor här i Bohuslän, men det är inte plaskigt där häcken skall vara. Däremot så stoddet vatten på delar av detta område i höstas/vintras när jorden var ordentligt mättad. Det var i de svackor som fanns på gräsmattan, vi har öst på en del matjord där och sått nytt gräs, så det borde gjort saken en aning bättre.

Har hört/läst att Avenboken skall klara sig bra i lite våtare marken, men det är ju så himla svårt att veta, och så klart även att svara på :=)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon