Sussie F-Flower
Jag har två krukor kvar av de P. Edulis som jag sådde ifjolsommar.
Den ena krukan är det 3 plantor i, den ska jag behålla. Den andra är det 2 plantor i, den ska min mamma få överta efs jag kommer att behöva ALL plats jag har, till andra växter...

Min mamma trodde att Passi'n bara skulle leva denna sommar och då slog mig tanken: Hur gamla blir dom egentligen???

Hon har inget sval övervintringsrum.. bara lägenheten som den är... -Hur blir det då...?
Vad är viktigast för enbart "överlevnad"? Ljuset eller svalkan?

Tacksam för alla möjliga tips.
biggrin.gif
Wilmer
Jag är långtifrån expert.. Men jag har en som är två år, har bara haft den inne som krukväxt. Det är min gedigna erfarenhet naughty.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-07-2009, 00:26) *
Jag har två krukor kvar av de P. Edulis som jag sådde ifjolsommar.
Den ena krukan är det 3 plantor i, den ska jag behålla. Den andra är det 2 plantor i, den ska min mamma få överta efs jag kommer att behöva ALL plats jag har, till andra växter...

Min mamma trodde att Passi'n bara skulle leva denna sommar och då slog mig tanken: Hur gamla blir dom egentligen???

Hon har inget sval övervintringsrum.. bara lägenheten som den är... -Hur blir det då...?
Vad är viktigast för enbart "överlevnad"? Ljuset eller svalkan?

Tacksam för alla möjliga tips.
biggrin.gif


dom kan leva länge, det står i en del böcker att dom kan bli sämre efter ca 20år med blommor och frukt men det tror jag inte på då jag sätt äldre ex än så som blommar och växer lika bra. exakt hur länge dom lever vet jag inte.

kan man inte ge dom vintervila så har man dom ute så länge det går på hösten utan att utsätta dom för frost och sedan övervintrar man dom inne i rumstemp och extra ljus. då får dom vintervilas ute och vår inne.
Sussie F-Flower
Ok. Då ska jag hälsa henne det!
thanks.gif till er båda.


Är fortfarande nyfikna på hur gamla Passifloror ni andra också har fått...?
CillaM
Jag har en P. edulis som är 5 år i sommar, förhoppningsvis ska den blomma också, första gången. Sedan har jag en P. caerulea, P. c 'Eynsford Gem', en hybrid (vitblommande) och dessa är 6 år gamla, och de näst yngsta är P. suberosa och de yngsta är P. alata. Med rätt skötsel så tror jag de kan bli hur gamla som man vill att de ska bli.
Sussie F-Flower
CITAT (CillaM @ 31-07-2009, 22:05) *
Jag har en P. edulis som är 5 år i sommar, förhoppningsvis ska den blomma också, första gången. Sedan har jag en P. caerulea, P. c 'Eynsford Gem', en hybrid (vitblommande) och dessa är 6 år gamla, och de näst yngsta är P. suberosa och de yngsta är P. alata. Med rätt skötsel så tror jag de kan bli hur gamla som man vill att de ska bli.



Hur blir det då, när dom blir flera år... Har dom samma blad hela tiden eller kommer det nya skott undan för undan, samtidigt som dom tappar de gamla bladen..?
Ska din edulis blomma för första gånen, först nu? Har du knoppar? ... och jag som går och tittar var och varannan dag om jag ska se någon knopp på mina, nu... blush.gif
Man får ge sig till tåls kanske... sad.gif

Jag har en röd också, men den vet jag inte vad den heter... dunno.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-07-2009, 22:46) *
Hur blir det då, när dom blir flera år... Har dom samma blad hela tiden eller kommer det nya skott undan för undan, samtidigt som dom tappar de gamla bladen..?
Ska din edulis blomma för första gånen, först nu? Har du knoppar? ... och jag som går och tittar var och varannan dag om jag ska se någon knopp på mina, nu... blush.gif
Man får ge sig till tåls kanske... sad.gif

Jag har en röd också, men den vet jag inte vad den heter... dunno.gif


en del är städsegröna (kan tappa dom vid dålig övervintring) och en del är naturligt lövfällande vid vintervila. samma blad håller inte i evighet. nya skott och blad kommer hela tiden.

Min frösådda Edulis blommade efter 2år. men det kan också ta upp till 10år.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 31-07-2009, 23:05) *
en del är städsegröna (kan tappa dom vid dålig övervintring) och en del är naturligt lövfällande vid vintervila. samma blad håller inte i evighet. nya skott och blad kommer hela tiden.

Min frösådda Edulis blommade efter 2år. men det kan också ta upp till 10år.



Åh, herregud! Kan det ta SÅ lång tid? Ja, men då kan dom ju bli riktigt gamla i alla fall...
Då lär jag ju knappast få se några blommor i år, med andra ord... smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-07-2009, 23:18) *
Åh, herregud! Kan det ta SÅ lång tid? Ja, men då kan dom ju bli riktigt gamla i alla fall...
Då lär jag ju knappast få se några blommor i år, med andra ord... smile.gif


och kan ta ännu längre....... men oftast tar det under 10år innan dom visa sin första blomma. och redan efter andra säsong ibland.
MariaS
JAg har en P. careula som är 8år. I år har den blommat som aldrig förr!

Sen har jag 2 st P.edulis. Den ena 4 år och den andra 2 år. Bägge blommar rikligt.

Dessutom har jag P. alata, P. quadrangularis och P. suberosa, som alla är sådda i år.

Samtliga övervintrar jag i ett uppvärmt växthus (+4 till +10) med extra belysning, verkar fungera bra.
Fny
CITAT
Min frösådda Edulis blommade efter 2år. men det kan också ta upp till 10år.


Första tanken: OJ! men hur stor chans är det att min frösådda passiflora är en edulis?

Kollar upp på nätet. Självklart är det en edulis jag har också... blink.gif Får se hur lång tid den tar på sig innan den börjar blomma! Den är nu ca 2 månader och väldigt nuttig! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 01-08-2009, 08:59) *
Första tanken: OJ! men hur stor chans är det att min frösådda passiflora är en edulis?

Kollar upp på nätet. Självklart är det en edulis jag har också... blink.gif Får se hur lång tid den tar på sig innan den börjar blomma! Den är nu ca 2 månader och väldigt nuttig! biggrin.gif


har du köpt en ''vanlig passionsfrukt'' på mataffären så är det en Edulis eller en variant av.
Fny
jaha, det visste inte jag! Jag som tittade igenom massor av varianter innan jag bestämde mig för vilken jag tyckte var finast, en "golden giant"!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 01-08-2009, 07:49) *
JAg har en P. careula som är 8år. I år har den blommat som aldrig förr!

Sen har jag 2 st P.edulis. Den ena 4 år och den andra 2 år. Bägge blommar rikligt.

Dessutom har jag P. alata, P. quadrangularis och P. suberosa, som alla är sådda i år.

Samtliga övervintrar jag i ett uppvärmt växthus (+4 till +10) med extra belysning, verkar fungera bra.


mina alata verkar må bättre i en liten högre vintertemperatur gärna över +10c. även om dom tål ner till 0c.



CITAT (Fny @ 01-08-2009, 11:34) *
jaha, det visste inte jag! Jag som tittade igenom massor av varianter innan jag bestämde mig för vilken jag tyckte var finast, en "golden giant"!


Golden giant är en Edulis var. flavicarpa, finns många synonymer på namnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon