Digger
Har majs i växthuset, tydligen ingen bra idé enligt någon här eftersom dom slog i taket. Bättre att ha dom ute sas det. Men nåväl, nu börjar dom se vissna ut och bladen torkar. Kolvarna som är ganska tjocka ser man inte för dom ligger inbäddade i också snart upptorkade blad. Är det dags att se om det blivit någon majs? Eller ska man vänta ännu längre?
Åsa, mälardalen zon 2
Tofsen ur honblomman ska vara brun och ihoptorkad, kornen ska vara riktigt gula (ifall det är vanlig majs) då brukar de vara klara. (för att se kornen måste man pilla lite och se, så man kan behöva riva upp höljet lite)
Digger
Det är sockermajs. Nu har jag plockat loss alla kolvar och det var ju kul att se hur dom fungerar så att säga! Det verkar som det inte blivit majskorn på alla ställen? Och en kolv, den minsta, hade bara EN gul plupp. Dessutom hade flera majskorn börjat gro, det slingrade sig gröna små plantor från dom! Men nu är den stora frågan, vad gör jag med dessa kolvar?

Här är ett par bilder.




KURT
Majskolvar bör förvällas så fort som möjligt, sedan frysas eller ätas. Sockret i majsen omvandlas till stärkelse ganska fort, då smakar de inte lika gott. När det är dåligt med majskorn på kolven, så beror det på sålig pollinering, de vindpollineras.
Eva 33c
Jag tror dina majskolvar suttit förlänge, de ser insjunkna ut i kornen. Om man "punkterar" ett korn med nageln så kommer det ut en vit, lite trögflytande saft när den är mogen. Omogen är saften klar, dina ser lite torra ut, men det kanske bara är skenet som bedrar. I vilket fall som helst bör man koka sina majskolvar omdelbums efter skörd, som Kurt skrev.
Digger
Tack! Jag kokade dom nyss i ca 5 minuter. Det luktade inte så gott om kastrullen och sen provmakade jag ett majskorn men det smakade tyvärr inget vidare! Hm, ska prova igen när dom kallnat, om det inte är gott då heller tror jag nästan att jag slänger dom... Lite sorgligt efter all möda med dom men nästa gång ska jag odla dom på friland istället för i växthuset som nog var mindre lyckat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon