Fny
engelsk vitTrodde jag köpte en vit hibiskus, men nu när jag fick hem sticklingen ser det inte ut som en sådan... Är väl klantig som vanligt för jag ser nu att det ju allra längst ner står pyttelitet att den här är inlagd som pelargon, inte hibiskus! Men men men... jag känner mig dum... jag tyckte att blomman på bilden såg ut som en hibiskus... crying.gif Har aldrig haft hibiskus förut så jag kan inte så mycket... suck... engelsk vit står det att den heter. Nån som har en sådan? Har aldrig haft pelargon heller så jag vet inte riktigt hur den vill tas om hand...

dunno.gif help.gif

känner mig något dum...
Wilmer
Men pelagoner jättefina! Jag är ingen expert, men har köpt flera engelska som färdiga plantor. Jag misshandlar dem rätt friskt, men de blommar ändå. De engelska har utomhus tills det blir frost, sedan övervintrar jag dem svalt med lite vattning då och då. De har stått både ljust och mörkare. Vanliga pelargoner växer tydligen till sig bäst om de har det varmt om fötterna, annars kan de drabbas av röta. Hur de engelska är vet jag inte.. Men det finns säkert någon som vet, många pelargonfrälsta finns det! Har läst att de engelska inte gillar att stå ute så värst, jag ställer ut mina på hösten när de blommat klart för att få en kallperiod som de behöver för att blomma året efter. Du kan ju alltid sälja vidare din stickling annars rolleyes.gif och bjuda på en hibiskus nästa gång giggle.gif
Fny
jasså måste pelargoner ha en kallperiod för att blomma? det visste jag inte! Och jo jag övervägde att sälja vidare den och bjuda på en hibiskus i stället men det skulle kännas fånigt... jag försöker se det som att jag väl ändå så småningom skulle ha skaffat mog en pelargon, så varför inte den här? rolleyes.gif

Men jag funderar ändå på att bjuda på en till hibiskus... fast det känns lite fånigt, för jag har redan bjudit på och vunnit två röda hibiskussticklingar som säkert blir jättefina... det är bara det att jag verkligen såg fram emot en vit-rosa hibiskus... unsure.gif Vet inte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon