steffo100
Hej.

Skall sätta en häck som en liten avgräns på tomten, kanke 10 meter utan väggstöd och jag har några önskemål på denna häck och kanske kan någon här ge mig något förslag!
(kan åstadkomma någon form av stöd med stolpe/ståltråd om detta krävs)


Mina tankar följer -

1) Skall vara en som ger ätbar skörd av något slag (att småäta av när man råkar passera)
2) Skall gå att klippa som häck så den inte blir jättebuskig i djupled så att säga
3) Får gärna bli 1.5 meter hög eller helst mer
4) Får gärna vara vintergrön (men inget krav på att den skall vara speciellt tät)
5) får gärna vara lättskött och tålig då jag inte är så bra på att hantera växter, även då jag försöker

Hoppas någon har tid att spekulera lite runt detta, sååå sugen på att komma igång!

Hälsningar Stef
KURT
Det finns väldigt många att välja på, förutom just kravet att den skall vara smal! Man kan ju dock använda hallon, eller spaljera björnbär mycket enkelt tex med uppsänd vajer eller bara en armeringsmatta. Men även många fruktträd kan ju planteras som en lepage-häck eller någon annan form

http://home.swipnet.se/~w-88844/Spalje.htm
steffo100
Tackar,
Intressant länk- men jag tror lepage-häck är några nummer överkurs för mig.. - fast visst skulle det vara kul att prova.. kan ju bara förlora några pengar.. jag var mer inne på vinbär.. -men..

För att fråga vidare- vilket träd anses som enklast för att lyckas med en sådan häck (lepage)?
Saknar päron på min tomt, skulle det funka?
Någon lämplig sort? Det skulle verkligen vara roligt att prova..


/Stef
Frode
Jeg foreslår Saskatoon - Västamerik. häggmispel. De er hardføre og tåler godt klipping. Ved valg av rett sort gir de en god avling av gode sorte bær. Jeg foreslår at du forsøker å få tak i en av navne sortene som er tatt frem for bær dyrkning for eksepel Thiessen som gir store søte bær. Denne sorten er også relativt rett oppvoksende og gir lite rot skudd.
Jan Lindgren
Hej!
Äpplen ympade på M9 eller B9 ger en fin häck. Äpplen kan beskäras mycket hårt. Plantera träden med 80- 100 cm mellanrum. Bor du i zon 1 kan du använda päron som är ympade på kvitten.
Amerikanska olvon är ätliga. Silverbuskar har ätliga bär. Honungsbär (blåbärstry) blir ca 1,5 m. Amerikansk fläder är självsteril och blommar om vilket är bra om man vill göra fläderblomssaft. Något som aldrig är provar som häck är de ryska sorbushybriderna. Det finns ett antal sorter av körsbärsplommon som ska vara goda.( tyvärr lite svåra att få tag på i Sverige.)
MVH
Jan Lindgren
norea
vi har en kanadensisk häggmispel (saksatoon). den är tyvärr inte vintergrön men den har jättegoda bär som smakar som blåbär ungefär. vi har gjort sylt av den men man kan äta den färsk också. på hösten blir bladen röda och vackra.
Fru Frö
Svart aronia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon