Full version: Trädval
LarsV
Hej,

Vi har ganska nyligen byggt hus på en tomt som tidigare bara varit gräsmatta. En planterad lönn sparades intill garaget och nu när lönnen kom i lä bakom huset (bor på blåsig plats i Skåne) har den vuxit som bara attan. Lönnen är flyttad och det har helt plötsligt blivit tomt.

Nu vill vi ha ett mindre träd (långsamtväxande) istället som både är vackert och ger "lättare" skugga och självklart också gärna vacker höstfärg.

Det är ju svårt att hitta ett träd som passar in på beskrivningen, men förslag mottages tacksamt.

Tack på förhand!

Lars
Cilla
Skirt växtsätt får mig att tänka på hägg, finns ju också i rosablommande färg. Jag tycker mycket om höstfärgen på vår vanliga hägg, som ju blir transparent vitgul med svarta stammar. Men det är ju inte ett stamträd, om det är det du söker.

Många rönnar (sorbus) bildar fin krona och får sprakande höstfärger. Särskilt långsamväxande är det dock inte, men de blir ofta inte så stora.

Vackra höstbär får många av de olika prydnadsaplarna. Några får också rödfärgade höstlöv. Bild från odla.nu:

Härliga bär och blommor, men inte särskilt skira träd...

Körsbär av prydnadstyp däremot är skira, och många prydnadskörsbär blir inte så stora. Om jag inte minns helt fel så är Prunus sargentii den med rödast stam (det kan vara en av de övriga prunus också). Den blommar illande i rosa, grönskar i relativt mörk skrud och rodnar sedan illande på hösten. På vintern är den rödfärgade körsbäret nästan som vackrast. Man stannar när man ser barken - den skiner mot allt det vintergråa eller snövita.



(Lövbilden är från http://www.odla.nu/artiklar/hostfarger.shtml)
Cilla
Vill man ha ett mindre körsbärsträd får man se upp med sorterna. Vissa körsbär blir 10 meter höga och breda.



Japanska körsbär i Japan, regelbundet orglesade av proffs. När grönskan kommer blir allén mindre skir.


Prunus sargentii i Tyskland. När träden blir äldre spricker stambarken upp och förlorar den röda färg den har som ung, till ca 20 år.

Jag letar i minnet efter ett annat körsbär med illröd stam - någon som kommer ihåg vad den heter? Är ett mindre träd, max 5 meter högt.
Cilla
Ursäkta de många inläggen, men ni vet hur det är när frågan inspirerar! tongue.gif

Undrar om inte rönn är det mest skira stamträdet i liten storlek. Rönnar kan man också glesa ur med beskärning medan körsbär inte alls reagerar lika väl på beskärning. Många som älskar sina körsbärsträd under vårblommen ogillar dem på sommaren när den täta grönskan ger kompakt skugga.

Det finns många rönnsorter nu med bär i vita, oranga, röda och rosa färger och olika växtsätt.


Ullungrönnen, Sorbus dodong, har snabbt blivit populär i Sverige. Mycket dyr brukar den vara att köpa. 10-12 meter hög blir den som fullvuxen.


Sorbus acuparia


Sorbus commixta (bild från Odla.nu)

Här finns fina bilder på rönnar.


Beskär rönn med decinfecerade och skarpa verktyg, och lägg snitten så att de kan läka. Lövträdkräfta drabbar annars lätt dessa träd!
Eva Swahn
Gleditsia? Är ett träd jag tycker mycket om och som vi skåningar kan ha. Trädgårdsmästaren/Krukmakaren i Dalby (som ligger inne i byn i backen mot väg 11 mot Simrishamn) har haft ett jättevackert exemplar, utan taggar, till salu. Bild på gleditsia
http://images.google.se/imgres?imgurl=www....DUTF-8%26sa%3DN


En informativ sida – om man kan tyska – (Kleinbaum = småträd) men längst ut till höger finns bilder och storlekarna på träden är i ett begripligt måttsystem. Här finns bild på robinia också som är ett fint litet träd.

http://www.landwirtschaft.bayern.de/alle/c...m/laubbaum.html

Är stället mycket utsatt för blåst är oxel ett bra träd – fast det är ju inte skirt fastmer robust – men blåst tål det!

http://images.google.se/imgres?imgurl=www....DUTF-8%26sa%3DG

http://images.google.se/imgres?imgurl=linn...DUTF-8%26sa%3DG

Ett annat träd med skirt bladverk är metasequoia (som faktiskt räknas som ett barrträd, men har blad och är en botanisk sensation då man trodde att trädet var utdött), som vi skåningar i zon 1-2 kan ha. Har själv planterat ett i höst. Nu växer det snabbt och blommar inte - jo, alltså alla träd "blommar", men jag förstår vad du vill ha. Höstfärg.

http://www.plants-magazine.com/newplants/n...wplant146.shtml

http://www.osterlen.com/arboretum/kinesisk...-sequoia-29.htm

Men den som kan mest om träd här på forumet är Cilla.
Ingo
CITAT (Cilla @ 04-11-2003, 02:43)
Jag letar i minnet efter ett annat körsbär med illröd stam - någon som kommer ihåg vad den heter? Är ett mindre träd, max 5 meter högt.

Glanskörsbär, prunus serrula. 4 - 6 meter hög, skirt bladverk - smalare blad än de flesta Prunus, nästan som pilens löv - och framför allt mycket vacker bark: Kopparröd, mycket blank, lossnar och rullar sig likt björknäver. Finns som både stamträd och flerstammigt buskträd. Blygsam blomning (små, vita och ganska fåtaliga). Får små ljusröda bär som är ätliga men inte goda.

Prunus sargentii är verkligen vacker men den blir stor, uppåt tio meter med tiden.

Om du skulle våga dig på något mer speciellt finns japansk skenkamelia (stewartia pseudocamellia samt några andra närbesläktade arter). 5 - 6 m, långsamväxande, stora vita blommor på sensommaren men det sägs ta några år innan den börjar blomma. Efter några år till börjar barken flaga i olika färger på ett mycket vackert sätt, lite som platan och eukalyptus gör. Kräver dock surjord och ett skyddat läge (framför allt mot blåst).

Gleditsia som Eva nämnde är en kul idé - jag tycker att den har bland de vackraste bladverk jag vet. Men blir inte den rätt stor?
Cilla
Prunus serrulata ja, tack Ingo! Kallas ibland också prunus serrula. Det finns olika serrulatavarianter, men den i handeln som kallas glanskörsbär i Sverige brukar vara den med röd stam. Jag har sett dem i England och där blev de 10 m höga, och på vissa ställen breder de ut sig till 10 m men stannar på höjder på 5 m. Växer ibland också som hägg med flera stammar.



Gleditsia triancanthos kan kan bli 20 meter högt och 15 meter brett. Lyckliga ni som kan ha dessa exotiska träd, Eva!
Ingo
CITAT (Cilla @ 04-11-2003, 15:05)
Prunus serrulata ja, tack Ingo! Kallas ibland också prunus serrula. Det finns olika serrulatavarianter, men den i handeln som kallas glanskörsbär i Sverige brukar vara den med röd stam

Nej, prunus serrula och prunus serrulata är olika arter.
P. serrula = glanskörsbär. Kommer från Kina, jag tror inte att det finns mer än en variant.
P. serrulata = japanskt körsbär. Finns flera varianter t.ex. 'Kanzan' (uppåtriktad kvastformig krona) och 'kiku-shidare' (hängande).
Cilla
CITAT (Ingo @ 04-11-2003, 17:52)
Nej, prunus serrula och prunus serrulata är olika arter.

Aha - så var den frågan löst. Tack!
LarsV
Tack för så bra svar!

Så mycket kunskap ni har!
Ti bee
Rönnsumak är väldigt fin. Grannen har en, den är vacker alla årstider. Mer en stor buske än ett träd antar jag, eller ett litet träd. sleep.gif Nåväl, vacker är den i alla fall, skulle själv införskaffa en om jag hade plats.
Lena N
Även min granne har Rönnsumak. Eftersom den skjuter rotskott har nu även jag en. tongue.gif Med tanke på rotskotten vet jag inte om jag ska behålla den. blink.gif Men de växer ju så fint i lagom storlek. rolleyes.gif
Ti bee
Tur då att deras står en bra bit in på tomten. Har nog inte fått någon hos mig än, tror jag.... rolleyes.gif Svårt val för dig, väldigt fin buske/träd, men om den sprider sig...Kanske begränsa den med avspärrningar i marken, skulle det gå tro? smile.gif
Cilla
Om man vill ha en rönnsumak som sprider sig med rotskott - Rhys Typhina
Om man vill ha en som inte skjuter rotskott - Rhus Typhina dissecta

Vi hade just en bra diskussion om detta här. Jag som velat få igång ett rönnsumaksbuskage insåg att det är fel sumaksort jag har - dissectan som inte sprider sig så villigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon