Full version: Hjälp med avenbok!
mianyckelpiga
Vi köpte 50 barfotade 50 cm höga plantor avenbok 15/5 och satte 48 av dem samma dag enligt anvisningar. Dagens datum har endast 19 st av de 48 st plantorna slagit ut. Vad ska vi ta oss till?! Det för rent ut sagt för jävligt ut att nästan var tredje planta inte slagit ut och grannarna har börjat påpeka det.
Åsa, mälardalen zon 2
Om ni har vattnat dem rejält (massor av liter/v och planta) och skött dem enligt alla konstens regler så bör du klaga där du köpte dem och kräva att du får nya plantor. Är plantorna döda eller var för uttorkade då du fick dem så finns det inget du kan göra för att väcka dem till liv igen.
mianyckelpiga
Ja vi har vattnat dem nästan dagligen då det inte regnat så vi har skött dem exemplariskt. Några enstaka ser ut att ha feta ljusgröna knoppar, så nån till spricker nog ut, men de flesta som inte slagit ut ser torra ut och har små små knoppar.
Huggorm
Lite sent att slå ut nu, då är det möjligt att dom får problem med invintringen. Det skulle kunna vara så att plantorna fick torka ut före planteringen, kanske att dom blev liggande för länge hos leverantören eller liknande. Dom som ser torra ut är nog tyvärr döda, men vänta till våren för att vara säker
Gossen Ruda
Man kan göra skraptestet. Skrapa lite lätt med nageln på kvistarna, under det yttersta bruna barklagret skall det vara grönt. Är det inte det är det nog kört.
mianyckelpiga
Vi hämtade plantorna samma dag som de levererades till butiken och satte dem i vatten under tiden vi planterade, så i så fall är det ju butiken som gjort fel.

Ska ut och skrapa under dagen!

Hur stor är chansen att butiken ger oss nya plantor?

Är avenbok ovanlig häck, för jag upplever att inte så många känner igen sorten?
Aqvakul
Är det en seriös butik så bör ni absolut få nya plantor. (Skriv gärna ner ert krav och en kort beskrivning av hur ni hanterat plantorna)

Avenbok är kanske inte så välkänd bland allmänheten. Många tror säkert också att det är någon variant av bok.
De sista tio åren har den dock blivit enormt populär, då den snabbt når sluthöjd och lätt kan hållas smal.
Huggorm
CITAT (mianyckelpiga @ 10-08-2009, 09:56) *
Är avenbok ovanlig häck, för jag upplever att inte så många känner igen sorten?


Det är absolut inte någon ovanlig häck. Håll ögonen öppna efter häckar där löven hänger kvar i vinter, så borde du se en och annan. Om du inte bor längs norrlandskusten eller på annan plats där härdigheten börjar närma sig gränsen, där är avenboken nog ovanligare
mianyckelpiga
Jag kontaktade butiken idag och de tyckte att det lät som vi gjort allt i vår makt och på rätt sätt för att få den att må bra. De erbjöd sig därför att reklamera häcken och att vi skulle få nya 50 plantor. Vi fick själva bestämma om vi ville ha avenbok igen eller någon annan sort. Hur skulle ni göra? Vågar vi chansa? OM vi vill ha avenbok igen får vi plantorna först i vår de då ska planteras på våren. Väljer vi en annan häck får vi dem i månadsskiftet september/oktober. Vi har liguster på vår baksida (bor i radhus).
Aqvakul
Gillar ni liguster och den fungerar bra, så varför inte...
Floppar avenboken igen så blir det ju jobbigt....
mianyckelpiga
Ja det känns som vi vill ha en försäkran att nästa häck fungerar. Ligusterna på baksidan växer jättebra. Vi ville dock ha något annat och valde därför avenbok på framsidan. Var egentligen bara ute efter en tätväxande häck som man kan klippa smal, pga att gräsmattan bredvid är rätt smal och vi inte vill att häcken tar för mycket av häcken.
Tjockepoffa
Hjälp, säger jag också!!!
Vi satte 70 plantor i början av maj.
Kan se att alla utom två är på G att slå ut nu. Vilket är sent tycker jag :-( Vissa ser taniga ut medan andra har slagit ut väldigt fint.
Min önskan var ju att de skulle växa som ogräs då jag verkligen behöver detta insynsskydd fort. Valde Avenbok då alla sa att detta är en sådan snabbväxande sort + att den blir väldigt hög och har kvar bladen under vintern!
Vill att häcken ska bli minst 3-4 m hög.
Lever på hoppet, men det ser kört ut, eller?
:-(
mianyckelpiga
CITAT (Tjockepoffa @ 11-08-2009, 17:09) *
Hjälp, säger jag också!!!
Vi satte 70 plantor i början av maj.
Kan se att alla utom två är på G att slå ut nu. Vilket är sent tycker jag :-( Vissa ser taniga ut medan andra har slagit ut väldigt fint.
Min önskan var ju att de skulle växa som ogräs då jag verkligen behöver detta insynsskydd fort. Valde Avenbok då alla sa att detta är en sådan snabbväxande sort + att den blir väldigt hög och har kvar bladen under vintern!
Vill att häcken ska bli minst 3-4 m hög.
Lever på hoppet, men det ser kört ut, eller?
:-(


Jag lider verkligen med dig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon