Full version: Rudbeckia
TheLan
Hejsan!!
Utanför min pappas jobb växer det starkt rosaröda blommor som är sjukt lika rudbeckia men då hon som har planterat dom inte jobbar kvar längre och min sladd till min mobil är försvunnen kan jag inte lägga in en bild på dom.

Dom här är ungefär 50 - 60cm höga och vad pappa sa planterades dom förra året så min slutsats är att det är en perenn eller 2 årig. Blommorna i sig är väl ca 10cm i diameter.
Kan det vara en Röd Rudbeckia som jag tror det är?
Aqvakul
Den är perenn och kan bli hög, men ffa få väldigt stora blommor...
Blomman nedan fotograferade jag idag...

[attachment=40110:augusti.jpg]
TheLan
Ja nu när jag ser din bild så är jag hundra på att det är Röd Rudbeckia!! Så häftiga blommor!! Hmm måste läsa på mer om dom för dom var så läckra att jag hade kunnat tänkt mig ha dom på balkongen (Ja jag är knäpp jag vet )
Eva 33c
Om du ska leta efter den växten så heter den numera echinacea purpurea (tidigare rudbeckia purpurea). Kan underlätta vid sökningar på i böcker och på nätet. Lika vacker är den förstås oavsett namn. smile.gif
Aqvakul
Den kallas också för "Solhatt"...
Malin_MeL
är rudbeckia och stormhatt samma sak?

edit, såg inlägg efter jag skivit, just det solhatt....
Eva 33c
Nej, stormhatt heter aconitum och finns i flera arter. Vanligtvis blå blommor med lite speciellt utseende.
Bilder från google
Malin_MeL
jaha jag har nog rört ihop det lite...

vilken är det som är giftig?
jag har alltid trott att det är solhatten så har därför avstått, (har katter som tycker grönt e skönt att tugga på) men nu undrar jag om det inte är stromhatten som är den giftiga?
Eva 33c
Stormhatten är giftig. Kanske har du rört ihop dem eftersom den röda rudbeckian också kallas Rös Solhatt... Hatt som hatt liksom biggrin.gif
Malin_MeL
Ja så har det nog gått till, tokigt.
ska nog skaffa mig en röd solhatt nu då!
Peztis
Om du gillar typen av blomma så kan det ju vara intressant att veta att den finns i olika färger (röd, rosa, gul, vit...) och olika höjder.

Det är en jättefin blomma som insekter älskar, jag har flera i mina rabatter.
Ezereht
echinacea finns väl som förkylningsmedicin? så helt ofarlig är den väl inte om det är en medicinalväxt. men inte lika farlig som stormhatt direkt wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon