Full version: Körsbärsträd
Freyas
Hej
Jag hade tänkt att plantera ett körsbärsträd framför solaltanen för att få lite vandrande skugga. Tycker det är så vackert när solen silas genom lövverket.
Jag vill ha ett snabbväxande träd och vissa körsbärsträd växer ju kraftigt.
Det vore förståss ett plus om det var sötkörsbär, stora och söta.
Ett annat plus vore om trädet vore självfertilt eller kompatibelt med Stella som jag har sedan gammalt.
Sedan önskar jag också en bred och utbrett krona, gärna lite gles, och absolut inte uppåtväxande, men
gärna på tillräckligt hög stam eftersom solaltanen är ca 70 cm upphöjd från planteringsnivån.
Vad föreslår ni=?
Kanske vet ni något annat snabbväxande träd som lämpar sig ännu bättre för ändamålet?
Förslag mottages tacksamt.
Freyas
I brist på förslag, körde jag med det för mig redan välkända. Det blev en Stella till.
Ragnwald
Hej Freyas

Vad jag förstått ska man kombinera två olika sorter, men de ska funka ihop för att det ska bli rikligt med bär. kram2.gif

Jag har planterat Stella och Merton Glory intill varandra (3år sedan), fått bär, men snabbväxande tycker jag inte att de verkar. Men det kan ju ha med markbeskaffenheten där de står att göra iofs. Slängde på hönsgödsel i våras och fick ett lite bättre bladverk.
Man får helt enkelt ha tålamod när man väntar på att ett träd ska ta form.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon