Anki
Hej hej!

Har fått ett litet övermäktigt jobb här på sensommaren.
Vi ska nu helt plötsligt få bostadsanpassat i vår trädgård för vår dotter vilket innebär ett 1,20m staket runt hela vår stora tomt.
Detta innebär en hel del ner och upp klippningar av det som går.
Vi ska även få hjälp av en granne som sa att han kunde låna en dumper på jobbet och hämta allt vårt trädgårdsrens och kvistar/grenar och köra till en grop som de har majbrasa i på våren så nu tänkte via att de bara är att hänga på och klippa massor nu.
Men vad går att klippa nu?
Vi är inte så intresserad av att ta reda på frukt i år så det behövs inte tas hänsyn till.

Jag skriver upp allt som ska eller borde klippas ner eller upp och ni som vet kan väl skriva JA, NEJ, eller ABSOLUT INTE, eller kanske....JA KLIPP LITE GRANN.... Ja ni förstår.

*Fläder träd som ska klippas upp .
*Rosenbuskar ner,
*Björk upp.
*Två stora aspar som ska kapas ner helt. Är där orolig för massor av skott i gräsmattan. När är det egentligen bäst att såga ner en sådan? Tänkte om man väntar tills den dragit ner vatten och allt vad den nu drar ner i rotsystemet för vintern så får vi väl ett smärre h*****e i vår. Hur långt innan bladen blir gula har den börjat suga ner vattnet? Asparna är inte helt nödvändiga innan staketbygget. Tyckte bara att det skulle vara bra eftersom vi skulle få hjälp med bortforsling av grenar plus att jag är rädd att staketet blir skadat när de ska fälla om vi gör det efter uppsättningen.
* Äppelträd med sommaräpplen. En uppklippning plus en tuktning mot staketet.
* Spirea ner.
* Rönn upp
* Ölandstok ner.
* Plommonträd upp

Ja det var väl allt.
Hoppas någon kan svara på något av detta!

/Anki
Huggorm
Jag fattar inte riktigt vad du menar med klippa upp, menar du att stamma upp?

Flädern mår inte väldigt bra av att klippas ner, men den överlever förmodligen och kommer tillbaka. Rosenbuskarna och spriean kan du klippa ner, dom återkommer. Björken tål att stammas upp om det inte är väldigt grova grenar du tar bort och rönnen tål nästan vad som helst om det är en vanlig svensk rönn.

Det spelar mindre roll när ni kapar ner asparna, det är tuffa träd som kommer ha rikliga mängder kraft i rotsystemet ändå, så rotskott får ni räkna med. Kapa jämns med marken med sekatör några gånger per sommar så kanske ni tröttar ut aspskotten till slut. Eller använda round upp i nödfall, men det krävs nog stora mängder.

Anki
Hej och tack för svaren.

Jo aspar verkar starka. De skjuter skott fast vi inte har kapat den ännu smile.gif

Att klippa upp menar jag att vi måste ta bort de nedre grenarna på stammen för att komma in under trädet.
Vårat fläderträd är 5-6 meter högt. Tror du att det klarar en uppklippning då... eller vad hette det? Stammas upp. Om vi nu tänker på samma sak.

Visste du något om äppel och plommonträden också. smile.gif
Tack än en gång!
/Anki
renate
De flersta träden kan klippas/beskäras under JAStiden dvs juli,augusti september så bara klipp det går bra nu.
Anki
Tack tack för svaren! Nu är det bara att ta fram sekatören och köra! Puh!!! Men jag hoppas att det gör ett upplyft i vår trädgård som ser ganska "hängig" och tung ut just nu!

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon