Hagenblad
Hej.
Har några päronträd på tomten. Ett av dem är i uselt skick och jag klippte massa vattenskott i vintras, men inte alla, för trädet hade inte rörts på flera år och hade mycket spret överallt. När det sedan blev grönt försökte jag klippa av allt dött, vilket var kanske hälften av alla smågrenar. På de grenarna fanns också bulor. Nu när det bär frukt ruttnar päronkarten på gren och trillar ner bruna. Synd, för detta var det goda trädet förra året. Vet någon vad som har hänt och vad man kan göra åt det?

Mvh Calle
embees
Jag har oxå haft många ruttna päron på vårt träd i år. Jag tar bort dem så fort jag ser dem och kastar dem i hushållsavfallet som bränns. Är försiktig så jag inte skickar smittan mellan frukterna eller andra växter.
Hagenblad
I så fall kan jag tända hela trädet, för ALLA päron är oätliga. Varmt, men inte så bra.
Irene_L
Mina päron ruttnar också på trädet. Så trist! Jag blev så glad när det för rörsta gången blev en massa päron-kart på trädet men nu går inga att äta thumbdown.gif

Bassam
Hej
Det är svampsjukdom , som vi kan bötas du kan ta bort alla skadad delar och bränna dom sen du ska spreja träd på vatten som blandad med ( ATAMON eller bakpulver ) .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon