Full version: Klippning av Liguster
stensätter
Våren 2007 planterade vi en ligusterhäck.
Vi har klippt den enl. anvisning.
I våras gjorde vi den 3:e klippningen, häcken blev då ca. 50-60 cm. hög.
Efter den klippningen har den växt 60-80 cm.
Kan vi klippa den nu och i såfall hur mycket? Eller ska vi vänta till våren.
Tacksam för svar!
Stensätter

oliv
Ja har också en ligusterhäck sedan 2006. Tyvärr växer den ojämn (beroende på olika bra förarbete), men på vissa ställen växer den så fort (skjuter långa skott åt alla håll), att jag klipper flera gånger om året, bara för att få den att se lite mera vårdad ut. Jag klippte den alltså i mitten av juni och i mitten av augusti i år. blink.gif

Jag håller den fortfarande på ca 50 cm höjd för att få den tät och vänta in de plantor som växer långsammast (det är en häck på 30m).
Susalusa
Man ska alltså klippa mer än en gång per år? Vi planterade förra hösten och klippte ner häcken rejält i våras. Nu är den lika hög igen, på sina ställen. Men bara enstaka grenar som sticker upp. Frågan är då hur mycket den ska klippas ner? Lika mycket som i våras eller bara jämna till den?

Stensätter: ni har klippt en gång varje vår bara, eller?
zkaning
Är det någon av er som har upptäckt något samband mellan var det växer blommor och var den växer bra/dåligt ?

Läs min fråga tidigare idag !

Jag har klipt min så att den bara har ökat ca 20cm på höjden varje år.

MVH Fredrik
oliv
zkaning: Jag har sett liguster som inte har klippts på sommaren, och där har jag för mig att jag sett blommor även på de starkt växande plantorna. En möjlighet är alltså att man ser blommorna på de svag växande ställen, därför att man inte klipper ner de svagväxande buskarna på samma sätt som de övriga. g.gif
stensätter
Hej!
Vi blev instruerade att klippa häcken i ggr./år de första 3 åren.
Vi har släppt fram ca.15-20 cm. varje år. Alltså endast en klippning även i år.
Men när tillväxten har varit så stor som i år oroar jag mig för att den bryts sönder i vinter om det kommer mycket snö. Vi bor i zon 3.
Frågade igår på plantskolan.Fick svaret att jag ska klippa den nu. Så får det bli!
zkaning
Häcken klipps strax innan midsommar varje år, då syns det blommor på halva häcken, resten av sommaren växer den BARA där det inte finns blommor (och senare bär). När jag ska klippa den andra gången på sensommaren så får jag ta ner den till den ursprungliga höjden igen för att bli jämn, SURT!

Kan det kanske ha att göra med att gräsmattan som ligger i närgränsen får en stark NPK under våren?
Jag menar, tycker kanske inte häcken om det om den står för nära och rötterna går för ytligt?

TIPS OCH IDEER ???
TACK PÅ FÖRHAND!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon