Full version: Stympning av Lindar
Andreas1974
Vi har tre lindar på gården, som kapades på 1930-talet, när de redan var rätt stora. Från det stället går det upp flera långa stamliknande grenar som nu är minst lika långa som stammen "i botten". Se bild.

[attachment=40761:Lindarna.jpg]

Det fanns ett fjärde träd men det blåste ned häromåret, rötterna gav med sig. Turligt nog föll det rakt ned över gården, men för de kvarvarande är risken större att de hamnar på ett hus.

Vi funderar nu på att ta ned de uppåtgående stammarna, en bit upp från det gamla stympningsstället.

All information man hittar om att kapa av träd informerar om att det inte ska göras eller att personerna tycker att det blir fult. Litet svårt att få begrepp om vad man kan göra om man vill det.

Konstruktiva idéer?
MariaS
Dessa träd har tidigare varit hamlade. Det är från hamlingsstället som de upprättstående skotten sedan vuxit ut. Du kan välja att ta ner på träden som du själv föreslagit eller återgå till gamla hamlingsstället. Men gå inte för fort fram. Man brukar rekomendera 1/3 /år.
Andreas1974
Hej och tack så mycket för ditt svar!

Nja, de har inte varit hamlade, utan bara sågats av en gång, för att de blev för höga. Det känner vi till eftersom min far fått det berättat för sig av en som var med och som bodde på gården innan min farfar m. fam. kom hit -38. Träden är nog inte mycket äldre än från sekelskiftet eller slutet av 1800-talet. Man kunde förr i tiden plantera träd som eldskydd, för att brand inte skulle spridas lika lätt mellan husen på en gård, och vi tror att det var anledningen till att dessa planterades.

Men låt oss säga att vi vill återgå till samma ställe, som de togs av på en gång. 1/3 per år skriver du, förstår jag dig rätt att man på varje träd då sågar bort ungefär en "huvudgren" per år? (Det sticker upp ungefär tre stycken huvudgrenar per träd).

Ska man kapa en bit upp, t.ex. lämna en meter av varje huvudgren, eller ska man kapa så nära basen som möjligt?

Är det rätt tidpunkt att börja med det nu, i JAS-månaderna?

M.v.h. Andreas
MariaS
Du har förstått saken rätt, en huvudgren/år och helst nu i JAS, eftersom trädet snart ska gå i vila och då får signalen att bladmassan redan är mindre att bry sig om.

Jag skulle nog försöka ta så nära det förra stället som möjligt, för att eventuellt senare kunna hamla träden. Men det är nog bara mest för att jag själv är så förtjust i hamlade träd.

Rent estetiskt och för trädets uppbyggnad, har det ingen betydelse var du kapar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon