Full version: Flytt av riddarsporre
JLekberg
Hej,

Vi vill flytta vår riddarsporre som nu har börjat vissna ner och alla blommor blivit till frökapslar.
Den är ca 230 cm hög och ca 5-7 år gammal.
Hur flyttar vi den på bästa sätt??

Tack på förhand! a0a.gif

Johan

[attachment=40764:IMG_8780.jpg]
Fågelvägen
Vilken ståtlig riddarsporre! Eftersom den blommar på sensommaren skulle den säkert tycka mest om att flyttas på våren.
ingrids
Det är nog också bäst om du delar den i och med flytten, de brukar glesna i mitten med tiden och mår bra av att delas.
JLekberg
Tack för svaren smile.gif

Den är faktiskt lite gles i mitten redan nu som du skrev att den kan bli så vi delar den till våren.

//Johan
tepa
Hej

Oerhört vacker är den. Är det bara en enda planta från början, som blivit så stor ? Jag har planterat tre likadana blå och tre ljusare blå i en klunga i fjolsomras. Hoppas mina också förökar sig sådär snabbt. Är beredd på att dela efter en par år.

Hälsn Tepa
JLekberg
Hej,

Ja från början var det bara en planta, antar den frösår sig lite själv med åren smile.gif
Lycka till med dina :-)

Johan
tepa
Tack Johan

Tyvärr är mina helt utblommade vid dethär laget. Dina ser inte ut att ha något stöd ? Kanske inte behövs med så många som stöder varandra. Men 230 cm låter ju väldans högt. Om det kommer ett rejält åsk-il då, står dom upprätt ?

Hälsn Tepa
JLekberg
Hej,

Dom är uppbudna runt en pinne med gröna snören så det syns bara inte smile.gif
Annars hade dom nog inte klarat sig.
Johan
tepa
Tänkte väl det, Johan. Nej, det syns inte ett dugg. Dom står ju spikrakt upp !! Jag har ingen bild nu på mina, tror förresten vi var bortresta på semester när dom blommade som vackrast. Typiskt...

Mvh Tepa
Thilda
Vi har också riddarsporrar hemma, vackra är de, kan man föröka de via rot?
hattstugan

Förökning genom delning är väl samma sak?

Eller har jag missförstått vad du menar?
Thilda
Haha smile.gif Just det, så långt tänkte jag inte ^^ Tack tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon