Full version: Växtperioden ?
Motti
Man har ju hört om "växtperioden"den tid då allt börjar växa !men när slutar det igentligen att växa i grönsakslandet och blomlandet ?om man tex såt dill en omgång sent finns det chans att den växer upp till full höjd nu ?

Mvh Motti
Alexander-VG-zon3
hur långtid växterna växer beror på vilken växt, en del växter växer när det är runt +5c medan andra kräver mycket högre än så.
Motti
Jag vet att det finns i Bondepraktikan när det är gynsamt för växter och när gynsamhete slutar !vill ha ett confused.gif mer bestämt svar på det
Åsa, mälardalen zon 2
Så enkelt är det inte att man kan ge ett konkret svar på en sån fråga. De asiatiska grönsakerna kan ju växa till framåt okt-nov ifall det är gynnsamt väder, medans löken ju har börjat bromsa in nu så allt beror ju på vilken gröda det är.

Vi odlar så många grönsaker nu från olika delar av världen som man inte odlade då man gjorde bondepraktikan det är ju skillnad på att odla morötter och ex. tatsoi.
Motti
Ja en sak som är säker är att ogräset växer till snön kommer giggle.gif Jag tänker väl tex på Tometer de verkar ha bromsat regält i tillväxt nu,men jag förstår att odlandet har förändrats genom åren vi har ju fått in så mycket "osvenskt" och impoterat,men generelt kan man väl säga då att för våra inhemska grönsaker kanske växtperioden närmar sig sitt slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon