Ingper
Mitt första inlägg i detta eminenta forum.....

Jag har en tio år gammal måbärshäck som på det hela taget ser väldigt fin och frisk ut. Men på några ställen har den i flera år varit tunnare, precis som att plantorna inte ”orkar”. I år rensade jag ut allt klent och dött, och det blev ett rejält ”hål” i häcken. Nu på sensommaren har ytterligare plantor i närheten (men inte alla !) fått lite ljusare grön färg och några har t.o.m. börjat gulna.

De har fått regelbunden gödsel och under denna sommaren kan det ju knappast bero på torka. Kan uttorkning tidigare år samt rejäla lusangrepp för 6-7 år sedan ha försvagat plantorna så de fått s.a.s men för livet ?

Det finns ingen ohyra på dem, och det är flera år sedan sist (löss på nya skott). Plantan verkar helt enkelt tappa orken - bladen växer allt långsammare efter grönskan på våren och förblir förkrympta jämfört med de andra i häcken. De gulnar sedan tidigt och har ett risigare/mindre yvigt växtsätt. Trots detta (eller kanske tack vare, eftersom de inte drabbats av häcksaxen så mycket) blev det bär på en av de ”drabbade”.....

Häcken är c:a 80 cm hög och har klippts varje försommar, ibland snyggats till lite på hösten också. Den är annars mycket tät och fin, även nertill. Bor i zon 4 (möjligen 5 på utsatta ställen). Jorden är ganska sandig/grusig/mager, men ogräset och gräsmattan växer lika bra vid de döende plantorna som utefter resten av häcken så jag tror inte det i så fall är enda orsaken. Dessutom är väl måbär tämligen tålig ? Vägen utanför saltas inte.

Vad gör man ? Gräver upp de drabbade och sätter nya ? Eller måste jag klippa ner hela häcken och låta den börja om, med nya plantor i ”luckorna” ? Vad är det för fel ?
Bengt i Särö
Hej Ingper.
Jag tycker enligt bilderna att hela häcken lider av näringsbrist,den är ojämnt grön,men du får lägga på
gräsklipp från gräsmattan de kan du börja med det snaraste och senare i höst oktober får du tillföra naturlig
gödsel exempel hönsgödsel (i påse är viktigt) för ogräset som finns i obehandlad hönsgödsel är full av ogräs eller hästgödsel bränd.
De plantorna som är dåliga får du gräva upp och spara om de lever sedan får du gräva bort den jorden som
de dåliga plantorna har ståt omkring 40-50 cm och byt den med jorden trädgårdslandet.
Plantorna går att annvända om de inte är döda klipp ner plantorna som du gräver upp omkring 25-30 cm
Ingper
Observera att man bara ser en del av häcken på bilden. Det finns tre gånger så mycket till som är alldeles jämngrön, men som jag inte tog med på kortet. Ungefär som de metrarna närmast kameran.

Men kan det verkligen vara generell näringsbrist ? Jag har ju gödslat den regelbundet, 1-2 ggr/säsong (både konstgödsel (blå korn), gräsklipp och annat) och det mesta av häcken växer väldigt kraftigt. Klipper väl 20-30 cm per år. De tynande ställena har medvetet fått mest gödsel och de frodigaste minst, men det hjälper inte ett dugg. Mer än att ogräset växer så det knakar. Trodde kanske inte måbär var SÅ näringskrävande.

Det syns inte så bra på bilderna, men bredvid en tynande planta finns på flera ställen en frodig som granne. Så ojämnt lär väl inte näringen hamna.... sweatingbullets.gif Men jag vet ju som sagt inte.....
Eva 33c
En tänkbar förklaring kan kanske finnas i marken. Tex en större sten som gör jorddjupet tunnare på vissa ställen, något dräneringsrör eller annat som finns nergrävt. De döda plantorna måste du ju gräva upp, då kan du ju kolla hur det ser ut under.

Eller saltas tex vägen utanför? Det skulle ju kunna vara nåt sånt också, som skadat vissa plantor...
Bassam
Hej
Du ska ta bort ogräs , sedan kan du ta bort en och titta på rötter , det är kanske attackerar från några mask eller Svamp , att borta de som skadad och plantera andra lösa inte problem.



H : Bassam
MariaS
CITAT (Ingper @ 21-08-2009, 22:47) *
Observera att man bara ser en del av häcken på bilden. Det finns tre gånger så mycket till som är alldeles jämngrön, men som jag inte tog med på kortet. Ungefär som de metrarna närmast kameran.

Men kan det verkligen vara generell näringsbrist ? Jag har ju gödslat den regelbundet, 1-2 ggr/säsong (både konstgödsel (blå korn), gräsklipp och annat) och det mesta av häcken växer väldigt kraftigt. Klipper väl 20-30 cm per år. De tynande ställena har medvetet fått mest gödsel och de frodigaste minst, men det hjälper inte ett dugg. Mer än att ogräset växer så det knakar. Trodde kanske inte måbär var SÅ näringskrävande.

Det syns inte så bra på bilderna, men bredvid en tynande planta finns på flera ställen en frodig som granne. Så ojämnt lär väl inte näringen hamna.... sweatingbullets.gif Men jag vet ju som sagt inte.....

Den första tanken som slår mig, är om det har stått en ros eller ett äppelträd på de ställena tidigare? Jag tycker det ser ut som ett typiskt rosaseae-problem= jordtrötthet! Då kommer det inte hjälpa att du byter buskar, problemet kvarstår. Det enda man kan göra då, är att byta ut jorden helt så mycke som går och sen sätta nya plantor, eller göra avläggare från plantorna som är friska.
Ingper
Eva 33c: Som jag skrev så saltas inte vägen utanför.

MariaS: Fram till för tolv år sedan stod här en häck av korallkornell om jag inte minns fel. Sedan grävde vi ur, gjorde muren och satte oxel. Den varade dock bara ett år eftersom vi ändrade oss och ville ha måbär.

Bassam: Ja, det är rätt orensat just nu blush.gif . Men det kan vara en idé att syna de döende plantornas rötter noga.

Även om jorden skulle vara tunnare - vilken nog kan vara en förklaring - förvånar det mig att det orsakar att plantorna dör. Ok, lite förkrympta och långsamma kanske, men inte dö. Och de var ju fina och frodiga de första 6-7 åren. Det har som sagt vuxit annan häck här innan, samt att vi efter det grävde ur och bytte lite jord.

Jättetacksam för idéerna hittills i alla fall. Flera uppslag mottages gärna. Skall dels ta lite från några friska plantor och låta rota till sig, dels gräva upp någon Döende Dandy och syna den. Alltid lär man sig något ;-)
MariaS
CITAT (Ingper @ 22-08-2009, 22:37) *
Eva 33c: Som jag skrev så saltas inte vägen utanför.

MariaS: Fram till för tolv år sedan stod här en häck av korallkornell om jag inte minns fel. Sedan grävde vi ur, gjorde muren och satte oxel. Den varade dock bara ett år eftersom vi ändrade oss och ville ha måbär.

Bassam: Ja, det är rätt orensat just nu blush.gif . Men det kan vara en idé att syna de döende plantornas rötter noga.

Även om jorden skulle vara tunnare - vilken nog kan vara en förklaring - förvånar det mig att det orsakar att plantorna dör. Ok, lite förkrympta och långsamma kanske, men inte dö. Och de var ju fina och frodiga de första 6-7 åren. Det har som sagt vuxit annan häck här innan, samt att vi efter det grävde ur och bytte lite jord.

Jättetacksam för idéerna hittills i alla fall. Flera uppslag mottages gärna. Skall dels ta lite från några friska plantor och låta rota till sig, dels gräva upp någon Döende Dandy och syna den. Alltid lär man sig något ;-)

Där har vi det! Sorbus är ju rosaseae! BYT JORD! Det räcker att det stått något från familjen rosaseae där under de senaste åren, för att få just den effekten. Måbär är ju också Rosaseae!

Oxel = Sorbus intermedia
Ingper
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 22:53) *
Där har vi det! Sorbus är ju rosaseae! BYT JORD! Det räcker att det stått något från familjen rosaseae där under de senaste åren, för att få just den effekten. Måbär är ju också Rosaseae!

Oxel = Sorbus intermedia


Nu är det väl kanske inte under de senaste åren det har stått där..... happy.gif
Oxeln planterades hösten -98 och togs bort på våren -99, då Måbärshäcken planterades. Denna växte sedan jättefint och jämnt i 6-7 år för att de senaste åren sedan ha börjat tyna sporadiskt på just det här stället.

Jag vill gärna tro att du har funnit orsaken, men hela jag är inte lika säker:
- Kan en vinter med Oxelplantor (som knappt hann rota sig) förpesta jorden för Måbär många år senare ?
- Varför lider inte resten av häcken av det korta gästspelet av Oxel i jorden ?
Eva 33c
Fast enligt Skud (Svensk Kulturväxtdatabas) tillhör inte måbär rosaseae utan Grossulariaceae. Sen ber jag om ursäkt för att jag missade att du redan skrivit att det inte saltades på vägen utanför. smile.gif
Men kanske du kan få nån ledtråd när du gräver upp plantorna och synar rötterna. Det vore jättroligt att veta om du hittar en lösning på gåtan, då hoppas jag du informerar oss här. Det är intressant med såna här funderingar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 22-08-2009, 23:57) *
Fast enligt Skud (Svensk Kulturväxtdatabas) tillhör inte måbär rosaseae utan Grossulariaceae.


ja det kan jag intyga också, rosväxterna och ripsväxter är väldigt olika både i blommor och bär.
Bassam
Hej
Jag kan ge en tips till att röt grop var räcker under 6-7 år men de behöver storre grop nu .
H:Bassam
Ingper
CITAT (Bassam @ 23-08-2009, 19:15) *
Hej
Jag kan ge en tips till att röt grop var räcker under 6-7 år men de behöver storre grop nu .
H:Bassam


Och när gropen med god jord blivit för liten så övergår plantan inom loppet av ett år från att växa frodigt till att tyna bort och dö ? Även måbär som ju skall vara en av de mest tåliga häckväxterna ?

Det är inte så att jag är otacksam för tipsen, men ovanstående får jag faktiskt inte riktigt ihop. Men jag skall gräva upp en och titta på så fort tiden tillåter och se om jag kan komma på någon ledtråd.

Det som är lite skumt är att det denna plats återfinns både de mest mörkgröna plantorna i hela häcken, och alldeles bredvid en sådan planta de mest borttynade/gula/döda. Trots regelbundet gödslande. Nästan som att de kannibaliserade på varandra confused.gif

Jag får sätta en mur istället yes.gif
blomkronan
Kan det vara en hund i grannskapet som kanske har den platsen till favorit kissplats?????

Det var bara en tanke... g.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 24-08-2009, 09:07) *
Kan det vara en hund i grannskapet som kanske har den platsen till favorit kissplats?????

Det var bara en tanke... g.gif

Låter mycke logiskt, eftersom grannplantan är så mörkgrön... Övergödning helt enkelt!
Ingper
CITAT (blomkronan @ 24-08-2009, 09:07) *
Kan det vara en hund i grannskapet som kanske har den platsen till favorit kissplats?????

Det var bara en tanke... g.gif


Det var ingen dum tanke. Det går mycket mattar och hussar med sina hundar där.....
Bassam
Hej

du ska vet vilka orsak ohyra svam bakteria virus maskar , du ska titta noga på rötter om de är friska eller attackerad från svamp masker sork eller om deras grop blir små , och reagera snabbt annars de ska smitta andra.
H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon