tepa
Hej

Idag har det kapats lite döda grenar och någon kvist till hälften på ett av våra gamla äppelträd. Har ett större projekt på gång med plantering under sälgen och äppelträdet bredvid. Det ska planteras Krokus och Snödroppar under sälgen. Under äppelträdet får det bli Tulpaner, kanske något mera. Sen har jag också tänkt sätta dit någon skuggväxt, olika sorters Bräken och sådant. Jag grävde sedan upp ogräset där under äppelträdet och så ska det skottas dit kompostjord.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Har kärrat tio skottkärrslass med kompostjord dit och rensat bland Nävorna. Planterade idag några Strutbräken längst in under träden. Syns dom? Skickar en bild tagen från trappan också, hela stora planteringen längst bak ser nu mycket mera symmetrisk ut efter att jag fixat till under äppelträdena till vänster. Ångrar mig lite kanske, att jag satte så höga växter där i främre kant, Astilbe, Phlox och Bolltistel. Men det får vara. Nu vet jag inte alls vad jag kan ha bakom dem. Dessa blir isåfall under sälgen så de inte syns. Måste korta ner lite fler kvistar, kanske. Men vad finns det för skuggväxter som blir så höga ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har jag planaterat lite skuggväxter där under äppelträdena. Flyttade en Astilbe, lågväxande, längst till vänster. Tidigare i somras satte jag Strutbräken långt in. Men nu har jag köpt lite till: Vit Astilbe, Majbräken, Japanrams längst till höger. Skuggröna och rödbladig Revsuga längst fram.

Hälsn Tepa
flouee
Vad himla fint det blir! Jag tycker det är jättekul att få se denna typ av bilder: både hur olika projekt växer fram och översiktsbilder som ger inspiration! smile.gif Hur nära varandra är dina rosalila astilbe planterade? Breder de ut sig mycket och/eller snabbt?
tepa
Tack, Flouee. Astilben, om du menar den låga till vänster på en av bilderna, är väl en par år gammal. Nog breder den ut sig, alltid. Finns ett projekt till i samma stil, här i Småpratavdelningen. Tråden heter "Projekt avveckla sandlåda, fixa skuggrabatt", på nästa sida.

Hälsn Tepa
jessica i stg
Jättefint! Jag gillar oxå att få se bilder hur det växer fram
tepa
Hej

Denna Äppelträdsplantering gick ju ihop med Sälgplanteringen, alltihop blev en enda stor en. Nu har jag planterat en massa Krokusar och lite Tulpaner därunder. Och att dom kommer upp, det vet jag. Nämligen när jag planterade dit lite diverse andra grejer, så råkade jag gräva upp en och annan lök, vilka HADE TRÅDAR, ROTTRÅDAR ! Så, så småningom kommer ni att få se hur det ser ut i vår.

Hälsn Tepa
Monarda
Vilka härligt inspirerande bilder. tummenupp.gif Jag tror jag måste plocka fram spaden som jag hade ställt undan för säsongen och börja göra verklighet av mitt rabattprojekt som jag funderat på flera år men aldrig kommit till skott med.
Hade tänkt gräva en cirkel runt oranieträdet och plantera enbart lammöron som en grå härlig matta. Förbereder jag nu så har jag också någonstans att göra av alla småplantor som annars blir bortrensade på våren, lammöron har ju en väldig förmåga att föröka sig. Blomstänglarna tycker jag inte är så dekorativa så dom brukar jag klippa bort. Sedan den här bilden togs har trädet blivit urgallrat så lite mera ljus kommer att sila ner genom bladverket.

[attachment=43938:P1010712.jpg]
tepa
Hej

Det kommer att bli superfint, Monarda ! Kan riktigt se det framför mig hur det blir. Jag skulle också vilja ha Lammöron under något träd. Det finns ju en Lammöron-sort som inte blommar, heter visst "Silver Carpet". Jag ska hålla utkik efter den nästa vår-sommar.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
Det är bra om man tänker att plantera under träd men ska man plantera borta från Kron kanten på grund att mera än 80% sugrötter ligger under Kron kanten, om man plantera på den här bit ska växter som planterar under tar mycket näring och vatten så blir träd svaga.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon