Full version: plommon komet
reppie
Hejsan jag köpte ett plommon träd det var en ganska ny sort från baltikum som hette komet undrar om nån annan har den.Undrar också hur länge man kan tänkas vänta innan den ger skörd?
Eva 33c
Jag köpte min Komet 1998, då var det verkligen nytt tummenupp.gif
Det växer fult, spretigt och konstigt. Men blommar jättetidigt, före mina andra plommonträd, och är uppenbarligen självfertilt eftersom det ger frukt fast det blommar alldeles i eget majestät. I år är det vansinnigt mycket frukt på det, de är lite senare än de brukar, men fortfarande tidigare än Czar och Experimentalfältets sviskon. Jag bor i zon 5, så ibland blommar det så tidigt att inga humlor eller bin vågar sig ut, så då kan de bli lite ont om frukt. Men jag har gått ut själv nångång och pillat lite i blommorna, trädet är så lågt och litet fortfarande att det låter sig göras lätt. Jag minns inte exakt vilket år efter plantering jag fick första frukten, men det var ganska snabbt tror jag. Den första vintern fejade rådjuren hornen mot det lilla trädet (bra spänst i små träd för sånt...) så barken skadades på en lång remsa, men inte riktigt runt om. Jag trodde det skulle dö, men det växer vidare som om inget hänt.
Och frukten är jättegod!
reppie
Tackar så mycket för svaret rolleyes.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag planterade Komet förra året och fick nägra frukter i år. Tyvärr fick jag inte smaka plommonen. Det var någon annan som hann före. Nackdelen med en öppen demoträdgård.
MVH
Jan Lindgren
Anders Roslagen
Jag har haft ett träd i flera år och det kommer långsamt alltmer frukt, tror inte det var något plommon första året, men sedan! Stora, goda och saftiga. Kärnan lossnar fint från fruktköttet. Smakar lite av nektarin. Gillar verkligen det tunna växtsättet, många plommonträd blir stolpiga och hårda, men de jag sett har haft mjuka överhängande grenar fyllda av små blommor, liknande slån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon