Thé
Jag har upptäckt något som kallas trädliljor (tree lily), som ska bli två meter höga. Efter lite googling har jag upptäckt att det verkar vara en form av orientalisk lilja som inte alls garanterat blir två meter höga, utan att det beror mycket på klimatet.

Har någon här erfarenhet av "trädliljor" i svenskt klimat? Jag bor i zon 1 och är nyfiken på hur höga de kan tänkas bli. Jag hittade info om att de blir runt 120 cm i Canada, zon 3.
vanjalarsa
Fick ett erbjudande just idag om att köpa "trädliljor". TRor det var från "fröer med posten". Enligt dem så är härdigheten väldigt bra. TYvärr så har jag slutat med liljor för att jag blev så trött på att få dem förstörda av dessa förbaskade baggar.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Irene_L
Jag fick också erbjudande om trädliljor idag. Här är en länk : http://www.froshopen.se/

Är det någon som vet något om dom? confused.gif Jag har aldrig hört om dom förut!
Eva 33c
Jag har heller aldrig hört talas om dem, men blev nyfiken och sökte på "lilium Garden Pleasure" (som var ett av sort namnen, och fick en hel del träffar. Bla denna här nedanför. Det är tydligen en korsning mellan orientliljor och trumpetliljor, från Amerika, i allafall kallas de American Series. Ser spännande ut...
Om trädliljor
Biggan_
Det ser ju onekligen intressant ut! yes.gif
Någon som har erfarenhet av firman då?
Ezereht
Jag har beställt frö därifrån förut. Fick mina frön, dom grodde okej. Var inget särskilt direkt så.
Alexander-VG-zon3
tänkte jag skriver samma info här som i en tråd på AoT's forum.

''Trädliljor'' är komplexa hybrider(Trumpetliljor) med hybrider(Orientliljor) och heter Orientkejsarlilja,som doftar och får stora vackra blommor och blir ca 1-3m i höjd. kan vara vinterkänsliga i kalla, blöta zoner.

först är Trumpetliljor hybrider med Lilium regale och andra Asiatiskaliljor som; L. sulphureum, L. sargentiae, L. henryi.

Orientliljor är hyrbider med Lillium auratum och andra Asiatiskaliljor som; L. japonicum, L. rubellum, L. speciosum, L. henryi.

Orientkejsarliljor (Trädliljor) är då hybrider med Trumpetlilja och Orientlilja. enligt skud heter dom Lilium Orient-Regale-Gruppen av att det är så många hybrider med hybrider.

exempel ett Vetenskapligt namn för en ''Trädlilja'' är, här skriver jag med sortnamnet Nymph.

Lilium regale x Lilium henryi x Lilium auratum x japonicum ''Nymph'' ev kan man skriva Lilium Orient x Regale ''Nymph'' men det blir inte riktigt rätt.

eller

Lilium ''Nymph'' (som dom oftast heter när man köper dom, Nymph är sortnamn)

ett annat alt för namn är Lilium spp ''Nymph''.

det finns också att man delar upp liljorna i grupper från 1-till 9, Trädliljor tillhör grupp 8 som är Övriga trädgårdshybrider. Orientkejsarliljor heter också Orientpet hybrider.

Trädliljor kan man säga är en grupp namnsorter ur Orentkejsarliljor, Orientpet hybrider (Lilium Orient-Regale-Gruppen) som blir extra höga.
Eva 33c
Tack för ditt svar flaxss, det var intressant. Har du tänkt prova dessa liljor? Om man kan köpa lökar i vår ska jag absolut testa, de lär ju blomma första sommaren i vilket fall.
Azur
Vet inte om det är en sån, men i en rabatt på jobbet har vi en lilja som ser ut som en vanlig lilja men är 2 - 3 meter hög. Zon 3, västläge vid hus.

Lite för stor och blaffig för min personliga smak om jag ska vara ärlig, fast det vore kul att se hur stor löken är.
Fny
det låter väl som en trädlilja tycker jag!

hmmm nu blev jag lite shoppingsugen faktiskt.... har en liten rabattplätt som jag tidigare har tänkt sätta riddarsporrar på, men årets två riddarsporrar blev så tråkiga (de bara vek sig och var inte alls så snygga tyvärr )så jag har börjat tänka om... SÅ jag är nu ute efter något högt och snyggt som kan platsa längst in i en rabatt, bakom allt annat... kanske trädliljor? Undrar hur höga de blir första året...
Thé
Jag är också lite sugen, men det är ju det där med liljebaggarna angry.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 26-08-2009, 09:01) *
Tack för ditt svar flaxss, det var intressant. Har du tänkt prova dessa liljor? Om man kan köpa lökar i vår ska jag absolut testa, de lär ju blomma första sommaren i vilket fall.

det finns rätt så många vackra varianter, man kanske ska testa någon sådan lilja.

http://bdlilies.com/ot.html

(här står höjden om man klickar på ''details'', i dessa två sidor nedanför, så kan man hitta den som blir högst)

http://www.hwhyde.co.uk/flowers/lilies/ori...ntroduction.htm

http://www.hwhyde.co.uk/flowers/lilies/ori...ntroduction.htm

Alexander-VG-zon3
nu har jag lagt en order hos dessa

http://www.hwhyde.co.uk/index.htm

var lite krångligt med betalningen (har inte betalt än) men skickad eoch fårga om man kunde betala igenom paypal får se vad dom svarar.

men det blev

lilium Dimension - röd/svart
lilium Royal Sunset - underbar färg
lilium Scheherazade - en mörk som kunde bli över 250cm
Eva 33c
Förra året köpte jag "OT-liljor" (oriental and trumpet hybrider) från Eurobulb med namnen Sheherazade, Anastasia och Black Beauty. Namnet "Lily Tree" var tydligen inte myntat då. Så jag har alltså redan såna liljor!
De blommade förra året, och de har kommit igen här. Men de blommar väldigt sent i år, flera har ännu inte slagit ut men knopparna är stora. Anastasia ser faktiskt högre ut i år än förra året, men något träd-liknande kan man knappast påstå, omkring 1 meter. Men hon har inte öppnat sina knoppar än.
Och hur löken ska hinna växa till efter blomningen i år återstår att se.
Så, så himla märkvärdigt var det alltså inte trots allt. Vackara liljor, javisst, men inte outstanding i storlek. Än i allafall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 26-08-2009, 15:09) *
Förra året köpte jag "OT-liljor" (oriental and trumpet hybrider) från Eurobulb med namnen Sheherazade, Anastasia och Black Beauty. Namnet "Lily Tree" var tydligen inte myntat då. Så jag har alltså redan såna liljor!
De blommade förra året, och de har kommit igen här. Men de blommar väldigt sent i år, flera har ännu inte slagit ut men knopparna är stora. Anastasia ser faktiskt högre ut i år än förra året, men något träd-liknande kan man knappast påstå, omkring 1 meter. Men hon har inte öppnat sina knoppar än.
Och hur löken ska hinna växa till efter blomningen i år återstår att se.
Så, så himla märkvärdigt var det alltså inte trots allt. Vackara liljor, javisst, men inte outstanding i storlek. Än i allafall.

sedär då har du redan dom liljorna ju. jag tror dom kräver rätt mycket sommar värme för att bli ordenligt höga än vad dom kan få i Sverige. har bara hittat dom höjderna på utländska sidor.

annars är väl det dessa som har fått ''namnet'' trädlilja

http://www.thompson-morgan.com/plants1/product/p86104

hittade andra som har det namnet också
http://gurneys.com/product.asp?pn=73946&bhcd2=1251292236

samma som fröermedposten säljer.

men dom är ju också alla ot-liljor. och har för mig att exempel Boogie Woogie inte blir så hög och är en ''vanlig'' ot-hyrbid. mens edan läste jag också att det tar 3-5år innan dom når den höjden. får väl se hur höga dom jag beställt kan bli hos mig, ska odla dom i stora krukor tänkte jag.

men det ska bli roligt att få mina knölar nu, länge sen jag hade liljor. hade totalt glömt bort Eurobulb duh.gif skulle ju beställt därifrån.
Kajsa
Har beställt 2 paket Trädliljor av Frö med posten, blev också nyfiken efter annons i AOT sista nr. tog Garden Pleasure och Lavon. Får väl plantera lökarna varmt läge då. Annars såg jag i sommar att liljan Siberia blir 2 m och kraftig, så man undrar om dom kan slå dom, dom verkar inte liljebaggarna gilla heller.
Skruttis
CITAT (flaxss @ 26-08-2009, 14:32) *
nu har jag lagt en order hos dessa

http://www.hwhyde.co.uk/index.htm

var lite krångligt med betalningen (har inte betalt än) men skickad eoch fårga om man kunde betala igenom paypal får se vad dom svarar.

men det blev

lilium Dimension - röd/svart
lilium Royal Sunset - underbar färg
lilium Scheherazade - en mörk som kunde bli över 250cm

Skulle jag kunna få veta hur det gick med din betalning?
Finns en hel del liljor där som jag är intresserad av.

Tack på förhand!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Skruttis @ 31-08-2009, 12:40) *
Skulle jag kunna få veta hur det gick med din betalning?
Finns en hel del liljor där som jag är intresserad av.

Tack på förhand!

fick svar från dom, och såhär skrev dom

''We will send you a paypal invoice, before we ship.

Thank you for your order.''

så det verkade inte vara så krångligt. som jag först trodde.
Skruttis
Tack för svar flaxss!
Då blir det en beställning så småningom..... 000.gif

Fny
Nu blommar äntligen mina trädliljor, blev ungefär en meter såhär första året. Är jättenöjd! Och de ska ju bli högre för varje år så jag håller tummarna för nya höjder nästa år... biggrin.gif
kerstin z5-6
Lilium Orient-Regale gruppen blir storvaxta.""Att kalla dem trad, ar val ung samma sak som att kalla Rosenincarvillea "blommande ormbunke""
Vill man ha en riktigt hog lilja" kan man testa
Cardiocrinum giganteum som blir 3meter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon