Nila
All information jag hittar om hur man övervintrar pelargoner handlar om hur man sköter om dem till våren, när det är dags att "väcka" dem. Men... bör jag göra något särskilt nu? Skulle vilja plantera om dem i mindre krukor för att de ska ta lite mindre plats. Går det??
ylvahi
Jag brukar sätta mina pelargoner i mindre krukor på hösten.
Sen har jag dom står ute på inbyggda altanen över vintern.
Tidigare stod dom i källaren.
rosita
Jag tar in mina efter att ha "lövat av" dem, så det bara är stammarna kvar, de stora klipper jag ner en del också. Sen sätter jag alla i en låda och ställer dem svalt (5-10 grader) och mörkt. De får bara lite vatten någon gång under vintern. I februari sätter jag fram dem i ljuset och när jag ser att de börjar skjuta nya skott planterar jag om dem och börjar vattna igen (försiktigt i början och sedan mer och mer)
Nila
Tack för era svar!


CITAT (rosita @ 27-08-2009, 20:45) *
ställer dem svalt (5-10 grader) och mörkt.

Har läst lite olika om hur man ska förvara dem under vintern. Har du dem helt mörker alltså? Hur länge? Behöver man vattna när de står i mörker? (Har en jordkällare nämligen, men blir inte det för mörkt?? Har annars inget ställe där de kan stå så svalt.)
Meriona
bara det är frostfritt så. ju mörkare desto mindre vatten, är det riktigt mörkt så räcker säkert en gång i månaden, kanske mer sällan ändå, varannan. en del lyckas övervintra genom att man rycker upp dem ur krukorna och hänger dem barrotade i en mörk källare, men det känner jag inte ens för att pröva.
Nila
CITAT (Meriona @ 28-08-2009, 21:01) *
bara det är frostfritt så. ju mörkare desto mindre vatten, är det riktigt mörkt så räcker säkert en gång i månaden, kanske mer sällan ändå, varannan. en del lyckas övervintra genom att man rycker upp dem ur krukorna och hänger dem barrotade i en mörk källare, men det känner jag inte ens för att pröva.


Låter intressant, men det vågar jag nog mig inte på. wink.gif Får väl prova lite olika knep med mina olika plantor och se vad som passar bäst. Tack för tipsen!
Meriona
Någon kanske man får räkna med går om intet, men kan du inte ta nån stickling av de du är mest rädd om och försöka förvara inomhus? Som backup?
Nila
Jo, jag tänkte det. Då borde jag ju få någon som överlever iaf. smile.gif
Meriona
Såklart du får! Annars får du göra som jag, dela ut sticklingar till vänner och bekanta, då kan man alltid få tillbaka sedan! biggrin.gif
yvohel
Hej.
Förra året testade jag med att spara en pelargon på detta viset, tog ur den ur krukan, skakade bort all jord, duschade roten, hänge sen roten i en vanlig plastpåse under hela vintern med bladen uppåt och utanför påsen, duschade sen roten 2 ggr under hela vintern och döm om min förvåning den var jättefin sen när den skulle planteras igen..ska nog testa i år på fler som jag har, tar mindre plats för övervintring.

mvh Wonnie rose.gif
blomkronan
CITAT (yvohel @ 30-08-2009, 18:36) *
Hej.
Förra året testade jag med att spara en pelargon på detta viset, tog ur den ur krukan, skakade bort all jord, duschade roten, hänge sen roten i en vanlig plastpåse under hela vintern med bladen uppåt och utanför påsen, duschade sen roten 2 ggr under hela vintern och döm om min förvåning den var jättefin sen när den skulle planteras igen..ska nog testa i år på fler som jag har, tar mindre plats för övervintring.

mvh Wonnie rose.gif

tummenupp.gif Bra tips, det ska jag prova har ju några som "det inte gör något" om dom dör.

Svärmor har alltid haft sina i rumsvärmen på en fönsterbräda utan extra lyse, vintern har dom överlevt. Men så fula dom blir inge roliga att titta på!

Vilket sätt är SÄKRAST?... jag har några favoriter som jag INTE vill ska dö...

(Jag har hört att sticklingar klarar vintern bättre, så har man en eller flera favoriter ska man ta sticklingar på hösten.)
Grå
Är det dags att ta in pelargonerna alla redan?? Jag brukar klippa ner mina och göra som Blomkronans svärmor, låta dem stå på fönsterbänken och vattna mycket sparsamt, men nu har jag inte plats för dem.
Rosita, klipper du ner dina nu eller längre fram i höst?
Yvohel, vart hänger du dina pelargoner? I rumstemperatur eller i uthus/ källare?
Nila
CITAT (yvohel @ 30-08-2009, 18:36) *
Hej.
Förra året testade jag med att spara en pelargon på detta viset, tog ur den ur krukan, skakade bort all jord, duschade roten, hänge sen roten i en vanlig plastpåse under hela vintern med bladen uppåt och utanför påsen, duschade sen roten 2 ggr under hela vintern och döm om min förvåning den var jättefin sen när den skulle planteras igen..ska nog testa i år på fler som jag har, tar mindre plats för övervintring.

mvh Wonnie rose.gif


Jag undrar oxå: var förvarar du dem någonstans??
blomkronan
CITAT (Grå @ 03-09-2009, 13:12) *
Är det dags att ta in pelargonerna alla redan??

Nej det kan det väll inte vara??? Jag låter mina stå ute tills det nalkas frost... och den verkar ju dröja i år smile.gif
Meriona
En del av mina börjar få grömögel av all j-a fukt! BLÄÄÄÄÄÄ! mad.gif
Gillan
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 18:40) *
En del av mina börjar få grömögel av all j-a fukt! BLÄÄÄÄÄÄ! mad.gif



Jasså, du tillhör också de som fått mer än sin beskärda del av vatten "ovanifrån" denna sommar rtfm.gif .........
Meriona
Jaaaa ,det är bedrövligt! Ändå står de under tak (förutom när det regnar på tvären)! sos.gif sos.gif sos.gif
Gillan
CITAT (Grå @ 03-09-2009, 13:12) *
Är det dags att ta in pelargonerna alla redan?? Jag brukar klippa ner mina och göra som Blomkronans svärmor, låta dem stå på fönsterbänken och vattna mycket sparsamt, men nu har jag inte plats för dem.
Rosita, klipper du ner dina nu eller längre fram i höst?
Yvohel, vart hänger du dina pelargoner? I rumstemperatur eller i uthus/ källare?



Absolut inte! De kan stå ute lääänge än och de kan tom tåla en frostknäpp till skillnad från Begonior som dör direkt om det så bara är vid 0-strecket!

Jag tar bara upp mina till övervåningen, ställer dem i ett fönster och ger dem vatten en eller två ggr under vintern ( om jag alls kommer ihåg det ). Skiftet jan/februari så väcker jag dem genom att både klippa och plantera om samtidigt! Har aldrig varit med om att nån har dött............tyvärr ibland

Jag tycker det är kul med alla dessa olika råd när det gäller pelargoner eftersom de flesta verkar fungera g.gif ...........finns det nåt som är helt fel?

Men Yvohel! Ditt tips var extra intressant! Kanske ska man våga testa tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
mina står ute så länge det går, tar in dom innan första frostnatten och då placerar jag dom mörkt i sval rumstemp. alla mina har klarat detta. gör inget med plantorna bara placerar dom inne och ger dom lite lite vatten då och då.

andra vintrar har dom varit i en källare som håller ca +5c +10c och det har också funkar för mig. men nu bor jag i lägenhet så jag har ingen svalkällare att tillgå.

CITAT (Gillan @ 03-09-2009, 19:08) *
Jag tycker det är kul med alla dessa olika råd när det gäller pelargoner eftersom de flesta verkar fungera g.gif ...........finns det nåt som är helt fel?


ja det finns många olika råd, man kanske skulle prova att frysa in dom ? eller förvara dom i en spann med vatten ?

dte är nog det ända som inte skulle funka. annars tycker jag dom är rätt så tåliga. jag själv har både vanliga och doft och art-pelargoner och alla tål min ''brutala'' skötsel under vintern.
Gillan
CITAT (flaxss @ 03-09-2009, 19:11) *
mina står ute så länge det går, tar in dom innan första frostnatten och då placerar jag dom mörkt i sval rumstemp. alla mina har klarat detta. gör inget med plantorna bara placerar dom inne och ger dom lite lite vatten då och då.

andra vintrar har dom varit i en källare som håller ca +5c +10c och det har också funkar för mig. men nu bor jag i lägenhet så jag har ingen svalkällare att tillgå.



ja det finns många olika råd, man kanske skulle prova att frysa in dom ? eller förvara dom i en spann med vatten ?

dte är nog det ända som inte skulle funka. annars tycker jag dom är rätt så tåliga. jag själv har både vanliga och doft och art-pelargoner och alla tål min ''brutala'' skötsel under vintern.



Samma här flaxss, men jag tror jag låter bli att stoppa dem i frysen giggle.gif . Jag har dragit ner på min pelargonsamling, men jag har några rosenpellisar ( appleblossom och en helröd som jag inte vet namnet på ), en rosa tulpanpellis ( som jag heller inte vet namnet på ), vanlig mårbacka och zonalpellisen "Red Fox". Alla verkar de i alla fall tåla det mesta.

Red Fox har faktiskt sin egen speciella historia: Den hamnade i min ägo jan/feb 2008. Min son var ute och gick med sin vovve och fann en påse i en snödriva. Tog upp den och fann en pelargonstickling som han tog med till mig. Jag var väl inte så där överentusiastisk, men okej då....................satte den i vatten och glömde bort den..........................mars/april nån gång tog jag tag i den och gav den lite jord och en kruka..........................idag är den en av de finaste jag har, så tack till dig som tappade den i snödrivan wub.gif
Nila
CITAT (Grå @ 03-09-2009, 13:12) *
Är det dags att ta in pelargonerna alla redan??


Nja, kanske inte redan... vill bara vara förberedd inför hösten. wink.gif
Nivestaahl
Hej!

Kidnappar denna tråden lite...

Misslyckades helt förra året med att övervintra mina pelargoner och har gett mig katten på att lyckas detta året, har några riktigta fina och stora exemplar jag inte vill mista. Har dock tagit och ska ta sticklingar för att helgardera mig.

Verkar finnas lika många sätt och tips på att övervintra pelargoner som det finns pelargonägare så ja borde lyckas detta året. Men min fråga gäller NÄR ska man flytta dem till vinterförvaring. jag har endast en pelargon ute på balkongen och den står fortfarande ute (10 okt) och verkar trivas mycket bra. De övriga 15 stycken står inomhus i lägenheten i söder- och västerfönster och är fortfarande vackra men lite bleka. När är det då dags att flytta dem på vinterlov ner i källaren och upp på vinden (ska testa lite olika för att se vad som fungerar bäst)?? kan man se på pelargonerna när det är dags eller finns det något specifikt datum eller väder man ska hålla utkik efter?

Tacksam för svar!

/Nivestaahl
blomkronan
Hej Nivestaahl det beror på var du bor förstås men det är nog högtid att ta in dom nu oavsett var du bor wink.gif
Pelargonier tycker inte om frost...

Att övervintra pelargonerna tycker jag inte är svårt... det är att väcka dom i vår som är det svåra!!! att inte vattna för mycket... man får tänka på att en växt som inte har blad på våren har heller inte utvecklade sugrötter så man får vara väldigt försiktig vid vattningen, så dom inte står vått och ruttnar. i vinter ser man bara till att ge vatten ibland jag vattnar ca var 14 dag då jag har dom står svalt.
Nivestaahl
Hej!

Tack för svar!

Sorry, glömde skriva att jag bor i Malmö. whistling.gif

Ok, då åker pelargonen på balkongen till vinteride idag. Men hur gör ja med de i fönstrena?? Dags för dem att följa med pellisen från balkongen i vinteride idag??

o så fråga till ja kom på.. hur gör man med blommorna, samtliga mina pellisar blommar fortfarande, ska jag plocka väck dem? jag tänkte behålla bladen på plantorna under vintervilan... men blommorna?
Eva i Skåne
Jag har en del stående i rumstemperatur utan dagsljus, men med lysrör tända i 12-14timmar. Sen har jag i fönster med dagsljus och under den mörkaste tiden även lysrör några timmar. Dom får alla vatten ca 1gång/vecka.

Sen har jag de allra flesta i ett litet (gäst)hus där jag har 4-8grader ca. Där har jag lysrör tända 12t/dygn och dom får vatten ca 1gång/månad. Där står de som ren förvaring och dom klipper jag av alla blommor/knoppar på för att det ska skräpa ner lite mindre. Dom som står inne i bostaden får behålla sina blommor.

Jag brukar också försäkra mig med att ta sticklingar av favoriterna på hösten.
Några moderplantor och några sticklingar dör alltid under vintern, men det är inget stort svinn utan det brukar räcka till när våren kommer.
Sen är det inget dumt tips att dela ut sticklingar till sina vänner så kan man förhoppningsvis få tillbaka om någon av ens egna dött.
Motti
För oss som inte har plats inomhus så kan man ställa dom i en friggolitlåda och täcka och förvara dom i tex garaget !jag har inte plats inne så det får bli garaget i en friggolitlåda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon