Full version: Övervintra i kruka
Gosa
Har på min balkong två krukor, en med pepparmynta och en med månadssmultron.
Balkongen är inglasad och vetter mot väster.
Hur ska jag på bästa sätt få dessa plantor att överleva till våren?
Ska jag lämna dem som de är, "paketera" in krukorna i säckväv/bubbelplast eller flytta ner dem i källarförrådet (som är rumstempererat).
Bor i närheten av Umeå, så vintrarna kan bli rätt kalla, men balkongen ger ju rätt rejält med skydd.
Tacksam för tips och idéer!
Nauti
Det beror till ganska stor del på hur stora krukor och vilken typ av krukor det är. Att slå in dem är en bra idé ifall du skall övervintra dem på balkongen.

Om källarförrådet är rumstempererat är det kanske för varmt för att de skall gå i vintervila. Vad jag läst mig till här på forumet skall det åtminstone vara under tio grader. Hur kan du ha så varmt i källarförrådet? tongue.gif

Sedan är väl frågan om de måste det eller inte. Smultron och jordgubbar är ju ganska lika och jag hade mina jordgubbsplantor på fönsterkarmen hela vintern i rumstemperatur. Det gick då bra för mig. Så du kanske kan ställa dem i källarförrådet ändå.

Jag ger inga tydliga svar men någon annan kanske kan fylla i tongue.gif De har då större chans att överleva inomhus. Om de sedan behöver vintervila det vet jag inte.
Gosa

Funderade just på det ifall det är för varmt i källarförrådet, om plantorna helt enkelt torkar bort då eller om man ska gå och vattna dem då och då...och hur ofta i sådana fall?
Källarförrådet som jag kallar det är helt enkelt höghusets källare där alla lägenheter har sina små förråd, kanske nååååågot lägre temp. än rumstemperatur men inte mycket smile.gif

Men tack för dina tips! Alltid bra med olika tankesätt om saker o ting.

Mera tips välkomna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon