Full version: Smultronjasmin-buske
Ekman
Hej!

Jag har en smultronjasminbuske som för tre år sen slutade blomma. Det kommer blad på den med inga blommor. Det kommer några ytters få, men inte alls som för ett par år sen... Jag har klippt den lite grann då och då, men det har inte hjälpt... Det är många torra grenar och nästan inga löv "inne" i busken, utan endast i ytterkanten på busken. Kan jag utan att förstöra den helt och hållet klippa ned den rikligt och hoppas på att blommningen kommer igång igen, eller dör den helt då? Skulle verkligen behöva lite tips och råd hur jag skall gå tillväga...

MVH
Helén
embees
Du kan beskära den hårt, men förvänta dig inga blommor det första året efter beskärningen.
Ekman
CITAT (embees @ 30-08-2009, 10:59) *
Du kan beskära den hårt, men förvänta dig inga blommor det första året efter beskärningen.


Okej! Kan jag göra detta nu eller skall jag vänta till våren?
Tack så jätte mycket!

Helén
Fågelvägen
Hej Ekman! Nu är jag inte säker på om du menar jasmin eller schersmin. Om det är schersmin det handlar om och du "har klippt den lite grann då och då" så har du kanske klippt bort det yttersta på kvistarna, där som blomknopparna skulle utvecklas. Buskar svarar då ofta med att utveckla små kvastformiga kvistar vid beskärningsstället samtidigt som de blir bladlösa och risiga inuti busken.
Smultronschersmin (googla på Philadelphus-hybrider som t.ex. 'Mont Blanc') sköter man genom ta bort några av de äldsta grenarna på vårvintern varje år. Jag skulle inte klippa ner den helt, varken nu eller på vårvintern, också om den kan överleva det.

Gillar du att formklippa buskar är det bättre att välja t.ex. buxbom eller liguster.
Ekman
CITAT (Fågelvägen @ 30-08-2009, 11:17) *
Hej Ekman! Nu är jag inte säker på om du menar jasmin eller schersmin. Om det är schersmin det handlar om och du "har klippt den lite grann då och då" så har du kanske klippt bort det yttersta på kvistarna, där som blomknopparna skulle utvecklas. Buskar svarar då ofta med att utveckla små kvastformiga kvistar vid beskärningsstället samtidigt som de blir bladlösa och risiga inuti busken.
Smultronschersmin (googla på Philadelphus-hybrider som t.ex. 'Mont Blanc') sköter man genom ta bort några av de äldsta grenarna på vårvintern varje år. Jag skulle inte klippa ner den helt, varken nu eller på vårvintern, också om den kan överleva det.

Gillar du att formklippa buskar är det bättre att välja t.ex. buxbom eller liguster.


Okej.. Då har gjort fel när formklippt den... Då ska jag bara ansa den lite och låta den vöxa lite mer
fritt så kanske den tar sig igen.. Är osäker vilken exakt typ av buske det är. Ska söka på den och försöka ta reda på exakt vilken buske det är... Tack så mycket för svaret!
Helén
Nauti
CITAT (Ekman @ 30-08-2009, 11:07) *
Okej! Kan jag göra detta nu eller skall jag vänta till våren?
Tack så jätte mycket!

Helén
Smultronschersmin(för visst är det väl schersmin som folk brukar kalla jasmin?) skall beskäras under vårvintern. Man skall också regelbundet skära bort de äldsta grenarna 15-20 cm över marken för att de skall hålla sig friska och fina och blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon