Full version: Pioner
FridaB
I min nya trädgård har jag hittat några pioner när vi städat upp. Nu vet jag inte hur jag ska göra för att få någon ordning oå dem... De har ingen form alls utan far iväg åt lite alla möjliga håll. Har förstått att man inte ska göra ngt nu på hösten, men om jag vill få dem att se lite mer ut för världen; hur gör jag och när? Hur mkt ska man klippa dem, alltså hur långt ner? Jag vet som sagt inget om pioner. Tacksam för tips.
//FridaB
Bengt i Särö
CITAT (FridaB @ 30-08-2009, 21:02) *
I min nya trädgård har jag hittat några pioner när vi städat upp. Nu vet jag inte hur jag ska göra för att få någon ordning oå dem... De har ingen form alls utan far iväg åt lite alla möjliga håll. Har förstått att man inte ska göra ngt nu på hösten, men om jag vill få dem att se lite mer ut för världen; hur gör jag och när? Hur mkt ska man klippa dem, alltså hur långt ner? Jag vet som sagt inget om pioner. Tacksam för tips.
//FridaB


Hej Frida B.

Jag förstår inte vad du menar,pioner far inte iväg åt alla möjliga håll.det är nog inte pioner som du har
I trädgården.
FridaB
Jo, visst är det pioner, men det var en dålig formulering av mig. Jag menar mer att det inte är ngn vidare form på dem, de har varit gömda rätt så länge skulle jag tro. Och en av dem, är stor med vackra blommor, men den är för hög, det hjälper inte med buskstöd, det ser inte fint ut.
Malin_MeL
Pioner vissnar ner under hösten, på våren klipper du bort allt dött och så kommer det nytt.

Jag tror inte man kan göra så mycket åt storleken på dem, jag har några som oxå blir lite väl långa, jag tror det beror på placeringen, de står lite för skuggigt, de som står soligare får finare form, men det är bara en gissning från mig.

Gudrun i Göteborg
Det låter som att pionerna varit omgärdade av andra växter, däribland buskar. Mitt råd är att du flyttar/rensar bort det som växer nära pionerna och låter så mycket ljus som möjligt nå fram till dom. Flytta inte pionerna helst. Rensa bort allt ogräs omkring dom och du kommer att njuta nästa sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon