Full version: Fikon Carica
mimmi0508
Hej, Jag fick ett Fikonträd i kruka i present. Vad jag har läst trivs det ute men i vindskyddat läge. Problemet är att jag verkligen inte har något vindskyddat läge utomhus samt att jag väldigt gärna vill ha det inne i vår vinterträdgård. Klarar det att stå inne, det kan bli varmt här både sommar och vinter. Måste jag flytta det under vintern till en kallare (och mörkare) plats eller kan det stå kvar? Tacksam för svar.
MariaS
En vinterträdgård är nästan optimal för ett fikon. Bara det inte går under -10 grader. (Rekommenderad mintemperatur)
mimmi0508
Låter bra. Vår vinterträdgård är isolerad och trots att vi inte brukar ha någon värme på så blir det varmt här både sommar och vinter. Kan det bli för varmt på vintern tror ni?
Alexander-VG-zon3
hur kallt blir där på vintern? har du det i kruka ska det inte utsättas för -10c. men dock tål det ett par frostnätter i kruka, bästa temp på vintern är runt 0c +10c. varmare eller kallare är inte bra. det går dock ha den varmare under vintern om den får vara ute ute alltså. för då får den kyla ute.

värmen på sommaren är inget problem fikon tål väldigt högtemp.

du kan ha den ute även om det inte är skyddat läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon