lokatten
Hej,
Vi ska plantera ett litet, vackert träd på gården framför vårt hyreshus (bostadsrättsförening), max 3-4 meter högt. Det är västerläge, ca 4 tim sol per dag och zon 2. Trädet ska helst vara tåligt och lättodlat utan att behöva beskäras. Funderar på ett japanskt körsbärsträd av någon sort. Brukar de drabbas av sjukdomar? Blir det körsbär som man kan äta på dom? Funderar också på en hängsälg eller ngn fin rönn. Kul om någon har ett bra förslag.
villaw
Varför inte en magnolia av lämplig sort om den kan stå någorlunda ostört samt göra en fin underplantering av lämpliga lundväxter...? Annars är nästan ett fruktträd roligast om ni har barn i föreningen.... ett biggaråträd på svagväxande underlag alt mullbärsträd med smultron alt allåkerbär som underplantering?

Lycka till!
lokatten
Tack för svar! Magnolia funderade vi på först men det verkar svårt att sköta ett sådant träd, det sk ju ha surare jord också än den vi har. Fruktträd vill jag gärna ha, blir det ätliga körsbär på ett japanskt körsbärsträd?
Huggorm
CITAT (lokatten @ 03-09-2009, 18:55) *
Tack för svar! Magnolia funderade vi på först men det verkar svårt att sköta ett sådant träd, det sk ju ha surare jord också än den vi har. Fruktträd vill jag gärna ha, blir det ätliga körsbär på ett japanskt körsbärsträd?

Det finns flera japanska körsbärsträd, men det vanligaste är väll prunus serrulata. Som vild har den väldigt små bär, nästan som häggens. De odlade sorterna har ofta väldigt lite fruktsättning, eller ingen alls. Dom odlas enbart för prydnadsvärdet, inte för bären
jessica i stg
Jag ska köpa och plantera ett litet träd på vår framsida som heter Klotnaverlönn och den ska vara uppstammad.. Kanske man måste beskära den lite för att forma bollen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon